Forskning. Både i Norge og internasjonalt forskes det på ADHD. Årlig arrangeres det kongresser, konferanser og forskningsseminarer hvor forskere og fagmiljøer utveksler kunnskap og oppdateringer innenfor ADHD-feltet. På denne siden finner du informasjon og artikler om forskning på ADHD. .
Vansker i samspill med jevnaldrende og voksne er et hyppig problem hos barn og ungdom med ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse. Sosial ferdighetstrening har som ...
Vansker i samspill med jevnaldrende og voksne er et hyppig problem hos barn og ungdom med ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse. Sosial ferdighetstrening har som mål å forbedre og vedlikeholde den enkeltes sosiale ferdigheter. Barna trenes i regulering av verbal og …
30.01.2016 · Konklusjon Man kan fremme sosial mestring hos barn med ADHD ved: Tiltak på individ og systemnivå Kunnskap og forståelse - om ADHD og eleven det gjelder Benytte seg av ulike pedagogiske tilnærminger Sosiale mål i en IOP Hvorfor? bruke SNAP strategien når du kommer i konflikt bruke
22.09.2017 · Mitt barn har sosiale utfordringer. Han har problemer på andre områder også, men det er dette området jeg ser på som mest sårt. Jeg er så redd for mobbing på skolen! Foreløpig går det greit og han går i 3.klasse nå. Han blir litt små-ertet, mest av eldre elever, men han forstår det ikke selv (hel...
Alle barn med ADHD er like unike som andre barn og vil trenge individuelt tilpassede tiltak. Gode tiltaksprinsipper som generelt kan ivareta vansker med impulsivitet, uro, oppmerksomhetsvansker og sosiale utfordringer: Etablere og opprettholde trygge relasjoner til barnet. Tett oppfølging og reguleringsstøtte. Ros og hyppige tilbakemeldinger.
01.11.2012 · - Vansker med forståelse og nyanser. Helland har ledet arbeidet med en klinisk studie av 59 barn i alderen 6-12 år, som viser at barn med ADHD har dårligere forståelse av sosiale språksituasjoner enn typisk utviklede barn, altså friske.
På den annen side kan også ADHD-problematikk uten tilstrekkelig tilrettelegging og hjelp medføre følgevansker. Dette kan for eksempel vise seg om undervisningen legges opp på en måte som gir gjentatte opplevelser av manglende støtte og mestring. Elever vil da kunne utvikle for eksempel faglige vansker, sosiale vansker og atferdsvansker.
ADHD opptrer ofte sammen med andre vansker, for eksempel atferdsproblemer, angst, depresjon eller lærevansker. Søvnvansker, sosiale utfordringer, motoriske ...