Skriveramme for argumenterende tekst Tittel: Innledning I denne teksten skal jeg argumentere for … Hoveddel, avsnitt 1 For det første … Først og fremst …
22.11.2021 · Læraren sin modelltekst. I denne videoressursen viser ein norsklærar på vg3 korleis ho går fram når ho skal skrive ein resonnerande tekst frå hausteksamen 2015. Nedst på sida finn du lenker til den ferdige teksten med og utan kommentarar. Når elevar skal lære å skrive betre tekstar, kan det vere nyttig at læraren modellerer ...
Nov 22, 2021 · Læraren sin modelltekst. I denne videoressursen viser ein norsklærar på vg3 korleis ho går fram når ho skal skrive ein resonnerande tekst frå hausteksamen 2015. Nedst på sida finn du lenker til den ferdige teksten med og utan kommentarar. Når elevar skal lære å skrive betre tekstar, kan det vere nyttig at læraren modellerer ...
Hvordan skrive argumenterende tekst OPPGAVE Modelltekst Vi ønsker å være formelle i språket. Når man skriver argumenterende tekst er det smart å skrive i et formelt språk. Dette kan vi gjøre ved å skrive i 3. person. Argumenterende tekst SETNINGSSTARTERE Skriveramme for
Datamaterialet vårt er observasjoner av undervisning, lærerens modelltekst, klassens fellestekst, individuelle tekster, samt semistrukturert intervju med ...
Nov 22, 2021 · Eksamensbesvarelser som modelltekster i opplæringa. Den første og viktigste forutsetningen for å lykkes til eksamen i norsk skriftlig, er å vite hva som forventes av eksamensbesvarelsen. Elevene må bli kjent med hvilke teksttyper de kan bli bedt om å skrive til eksamen, med vurderingskriterier og eksamensveiledning og med hvilke ...
22.11.2021 · Lærer undersøker og dekonstruerer en modelltekst sammen med elevene for å se nærmere på hva som kjennetegner en argumenterende tekst. Å jobbe med modelltekster betyr at lærer og elever går nøye gjennom og diskuterer noen utvalgte tekster før elevene skriver samme type tekst selv. Språkbasert undervisning vil naturlig inngå i denne prosessen.
10.12.2021 · Argumenterende skriving: Ønskeliste I denne ressursen kan elevenes gaveønsker brukes som motivasjon for argumenterende skriving. Formålet med denne skriveoppgaven er at elevene skal trene på muntlig og skriftlig argumentasjon i form av å skrive ønskelister der de argumenterer for hva de ønsker seg og hvorfor de gjør det.
Argumenterende tekster bruges, når man vil give udtryk for sit synspunkt om en problemstilling og overbevise læseren. Eller hvis man vil overtale læseren til en bestemt handling, fx at købe noget.Der findes mange forskellige typer argumenterende…
Hvordan skriver elever på mellomtrinnet argumenterende tekster når de får ... få modelltekster, og en misforstått utviklingspsykologisk oppfatning om at ...
I studien undersøkes om man kan se spor av modelltekstene og undervisningen elevene har fått om argumenterende tekst i deres egne tekster, i tillegg får man ...
Jun 05, 2018 · Authors. Ann Sylvi Larsen Norges teknisk-naturvitenskapelige Universitet, NTNU, Trondheim ; Marit O. Brujordet Norges teknisk-naturvitenskapelige Universitet, NTNU, Trondheim ; In
elever mestrer dårlig å skrive argumenterende tekster. (Andrews, 1995; Igland & Sundby, 2012; ... skal så dekonstruere en modelltekst (fase 2), deretter.
Dette kan være en tekst skrevet av læreren, en elev eller en autentisk tekst. Modellteksten må være et godt eksempel på den teksten elevene selv skal skrive.
22.11.2021 · Sånn beskrives en besvarelse som har fått karakteren 5 eller 6 i matrisen: har hensiktsmessig struktur og god sammenheng har relevante momenter og/eller eksempler, med god bredde gjør greie for faglige emner på en presis måte formulerer hovedsyn presist argumenterer saklig, på en overbevisende måte
Argumenterende tekster - Mæla ungdomsskole. Argumenterende tekster har til hensikt å påvirke eller overbevise leseren om noe. Ofte argumenterer vi bare for vårt eget syn, vi presenterer argumenter bare fra én side av saken. En argumenterende tekst kan bli enda mer troverdig om vi presenterer både for- og motargumenter.
Dekonstruere modelltekst I denne fasen får elevane presentert ein modelltekst. Dette kan vere ein tekst skrive av læraren, ein elev eller ein autentisk tekst. Modellteksten må vere eit godt eksempel på den teksten elevane sjølv skal skrive. Her diskuterer lærar og elevar i fellesskap tekststruktur og spesifikke språktrekk i lys av formål