28.06.2020 · Klassedebatt med en TVIST! Innhold. Forberedelse. Gjennomføring av debatt (totalt 50 min) Forslag til temaer og underpunkter. Større og mer kontroversielle temaer: «Klassedebatt med en tvist» er en aktivitet jeg har erfart selv på ungdomsskolen og universitetet, til stort engasjement blant medelever og -studenter.
14.09.2020 · Undervisningsopplegg TA DEBATTEN! Disse undervisningsoppleggene oppfordrer .. I dette tverrfaglige prosjektet oppfordres elever til å delta i debatter - både skriftlig og muntlig! De skal forstå hva en debatt er, hvilke spilleregler som finnes, og hva det innebærer å bli meg i en meningsutveksling.
... hvordan de kan argumentere for å overbevise andre i diskusjoner og debatter - og de får ... Skolestudio, undervisningsopplegg, tips og kursinvitasjoner.
Undervisningsopplegg. På lærersidene til hver hoveddel i Streif finner du mange varierte forslag til undervisningsopplegg. De fleste undervisningsoppleggene forutsetter gruppearbeid i (eller utenfor) klasserommet i samfunnsfagundervisningen, men lærersidene inneholder også noen opplegg som bør løses individuelt, eller som kan bli brukt tverrfaglig.
Dette undervisningsopplegget er organisert som et rollespill der mange aktører legger fram sine argumenter på et folkemøte. I et klasserom er pultene ordnet ...
... sjangre og språk i ulike argumenterende tekster. Her er noen oppgaver som kan varme elevene opp før en økt med debatt eller skriving av leserinnlegg (se…
01.03.2015 · Kjør debatt! - et undervisningsopplegg. I febrilsk søken etter å få et undervisningsopplegg i politisk argumentasjon til å virke effektivt i klassene mine har jeg valgt å regelrett stjele oppsettet til et av mine favorittprogram - Intelligence Squared (IQ2): tradisjonell Oxford-stil. Resultatet ble jeg, og elevene mine, meget fornøyd med.
Om dere har én skoletime til rådighet kan debatten organiseres på følgende måte (utenom forberedelser): Ordstyrer introduserer debattens tema og de ulike representantene. Debattantene får ca fire minutter hver til å svare på hovedspørsmålene i debatten. Ordstyrer passer på at alle holder taletiden og at alle får snakke.
Dette undervisningsopplegg tar utgangspunkt i fullmaktsloven, som fikk navnet «koronaloven», og som trådte i kraft 27. mars 2020, samt prosessen og debatten rundt den. Med utgangspunkt i denne loven kan elevene utforske grunnleggende problemstillinger rundt demokratiske prinsipper og rettssikkerhet i en krisesituasjon.