Kategori-hus | Språkhjerte - Logoped
https://språkhjerte.no/kategori-hus17.04.2020 · Begreper hjelper oss å systematisere verden, de skaper orden for oss. For eksempel kommer stoler, sofaer, senger osv i kategorien møbler. I tillegg kan vi ha underkategorier som for eksempel stuemøbler og hagemøbler. Jeg har laget kategori-hus der vi jobber med å sortere ord etter kategorier/overbegrep. Slik spiller man:
Ordliste - Matematikk.org
https://www.matematikk.org/trinn8-10/begreperÅ sette prøve på en utregning betyr at vi kontrollerer om svaret er korrekt. Vi kan for eksempel sette prøve på subtraksjoner og divisjoner ved å bruke de motsatte regnemåtene, addisjon og multiplikasjon eller vi kan sette prøve på en ligning. Eksempel 1: 56: 7 = 8, fordi 8 ⋅ 7 = 56. Eksempel 2: 4 x − 18 = 2x + 2.
Begreper - Filosofi.no
https://filosofi.no/epistemologi/begreperBegreper er ifølge dette synet noe vi danner ved at vi mentalt ordner de tingene vi observerer i grupper på basis av mer eller mindre vilkårlige likhetstrekk. Vi plasserer alle mennesker i en gruppe, vi plasserer alle katter i en annen gruppe, alle biler i en tredje gruppe osv. For hver gruppe danner vi et begrep, og dette begrepet refererer ...
Arbeid med ord og begreper – NAFO
https://nafo.oslomet.no/ressurser/ord-og-begreperNår man arbeider med ordinnlæring, er det viktig å skille mellom ord og begrep. Ordet er den muntlige eller skriftlige formen, f.eks. ordet bil, mens begrepet er det innholdet ordet refererer til (et kjøretøy med fire hjul).En elev som lærer seg et andrespråk har ofte veldig mange begreper på plass. Å lære seg ord på et nytt språk kan da innebære da å sette nye ord på allerede ...
Begrepslæring - begrepsundervisning - Pedverket
https://pedverket.no/begrepsundervisningBegrepslæring – begrepsundervisning Nyborgs modell for begrepsundervisning (BU-modellen) er basert på forskning om hvordan barn lærer, og hensikten med å bruke den er å lære barn å lære. Nyborg var opptatt av læring som gir overføring – noe som i dag er aktualisert som begrepet dybdelæring. I det følgende skriver vi litt om hvordan begrepslæring […]
Eksempler - udir.no
https://www.udir.no/.../1.-sprakstimulering/eksemplerEksempler. De ulike eksemplene på arbeid med språk som følger her, beskriver noen av innfallsvinklene de voksne kan benytte. Poenget er å løfte fram noen konkrete forslag og de voksnes ulike språkroller i disse situasjonene. Det er ikke mulig å skille hverken situasjonene eller rollene klart fra hverandre.
Begreper | jossie
https://www.jossie.no/begreperVed å beherske grunnleggende begreper i matematikk, er man sterkere rustet til å kommunisere, forstå og løse matematiske utfordringer. Esken inneholder korte og enkle forklaringer på femti grunnleggende matematiske begreper, med eksempler.