Du lette etter:

faglig vurdering definisjon

Faglig vurdering, ikke synsing - Digi.no
www.digi.no › artikler › faglig-vurdering-ikke
Oct 11, 2011 · Dette er ikke en påstand fra vår side, men noe som kan leses ut av de sakene der nemnda omgjør Datatilsynets vedtak. Digi.no har imidlertid helt rett i at antallet saker som påklages er lite, selv om antallet saker varierer fra år til år (25 saker i 2009). Digi.no kritiserer oss for å anonymisere våre informanter, og hevder at vi kommer ...
Ressurser vurdering for læring - Forskning - Institutt ... - NTNU
https://www.ntnu.no › ilu › ressurser-vurdering-laring
Resultatene fra FIVIS viser et mangfold i vurderingspraksis, både på kollektivt og på individuelt plan i norske skoler. Lærerens faglige og fagdidaktiske ...
Vurdering for læring - Utdanningsdirektoratet
https://www.udir.no › Om-temaene-i-Elevundersokelsen
Lærernes vurderingspraksis er et ett av flere forhold som kan bidra til elevenes læring. Prinsippene om tydelige mål og kriterier, faglige relevante ...
5 Vurdering i fag - Meld. St. 28 (2015–2016) - regjeringen.no
https://www.regjeringen.no › dokumenter › meld.-st.-2...
Individvurdering er en vurdering av elevenes faglig kompetanse. ... Definisjonen av hva som er fagets kjerneelementer, vil danne utgangspunktet for både ...
Faglig vurdering, ikke synsing - Digi.no
https://www.digi.no/artikler/faglig-vurdering-ikke-synsing/292708
Faglig vurdering, ikke synsing Intet alvorlig galt med Datatilsynet, men rom for bedring, skriver Hans Christian Holte i Difi. Difi svarer digi.no. Bilde: Marius Jørgenrud
Vurdering for læring
https://kulturskoleradet.no › media › orig › 2016 ...
Du er aktivt involvert i arbeidet, blant annet ved å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling ... ”En lærende organisasjon kan defineres som.
Elevers egenvurdering som strategi for faglig og sosial læring
https://brage.inn.no › bitstream › handle
Vurdering for læring blir definert «som en planlagt prosess der informasjon om elevens kompetanse brukes av både læreren og eleven slik at 1) læreren kan ...
§ 4. Forsvarlighet - Helsedirektoratet
https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/helsepersonelloven-med...
28.10.2016 · Hvorvidt det er faglig forsvarlig at fysioterapeuter med tilleggsutdanning utfører behandling med injeksjonsterapi kan det ikke gis noe entydig svar på. Det må foretas en konkret vurdering av om en fysioterapeut har tilstrekkelig kompetanse og kvalifikasjoner til å sette injeksjoner på pasienter.
Vurdering for læring - udir.no
www.udir.no › Vurdering-for-laring
Vurdering for læring. Lærernes vurderingspraksis er et ett av flere forhold som kan bidra til elevenes læring. Prinsippene om tydelige mål og kriterier, faglige relevante tilbakemeldinger, råd om forbedring og involvering i vurderingsarbeidet er nedfelt i forskrift til opplæringsloven.
2.2 Kompetanse i fagene - udir.no
www.udir.no › lk20 › overordnet-del
Faglig læring er en sentral del av både dannings- og utdanningsoppdraget til grunnopplæringen. Læreplanene for fag angir innholdet i de ulike fagene og bygger på følgende definisjon av kompetanse:
definere, beskrive, redegjøre, vurdere, drøfte - Språk for ...
uni.oslomet.no › splogg › 376-2
Jonsmoen, Kari Mari (2008): Å være student i et flerkulturelt studiemiljø. HiO-rapport 2008 nr. 11. Oslo: Høgskolen i Oslo (s.193-199) De ulike sjangrene Ei oppgave kan blant annet be deg om å begrunne, beregne, beskrive, bestemme, definere, diskutere, drøfte, finne, forklare, framstille, gjøre rede for, gjøre greie for, greie ut, forklare, lage, nevne, regne ut, sette …
Hva er vurderingskompetanse? - FIKS - Forskning ...
https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/vurdering/...
06.07.2021 · Å ha vurderingskompetanse handler om å vite noe om vurdering, å kunne utføre vurdering på en faglig god måte i undervisning, å forstå hvilke kontekster vurdering foregår i og hvordan vurdering kan brukes på gode og mindre gode måter. Det er likevel ikke etablert én konkret definisjon for vurderingskompetanse.
Vurdering for læring i historie – til nytte eller besvær?
https://utdanningsforskning.no › artikler › vurdering-fo...
Summativ vurdering er den tradisjonelle vurderingen av elevens kompetanse, som gjerne følger i etterkant av arbeid med faglige emner, temaer eller perioder ...
Faglige retningslinjer - Helsebiblioteket.no
https://www.helsebiblioteket.no › kritisk-vurdering › fa...
Kritisk vurdering; Faglige retningslinjer ... En mye brukt definisjon er: ... behandling for en definert klinisk problemstilling” (Hayward 1995).
definere, beskrive, redegjøre, vurdere, drøfte - Språk for ...
https://uni.oslomet.no/splogg/376-2
Jonsmoen, Kari Mari (2008): Å være student i et flerkulturelt studiemiljø. HiO-rapport 2008 nr. 11. Oslo: Høgskolen i Oslo (s.193-199) De ulike sjangrene Ei oppgave kan blant annet be deg om å begrunne, beregne, beskrive, bestemme, definere, diskutere, drøfte, finne, forklare, framstille, gjøre rede for, gjøre greie for, greie ut, forklare, lage, nevne, regne ut, sette …
Faglige retningslinjer - Helsebiblioteket.no
www.helsebiblioteket.no › kunnskapsbasert-praksis
Jun 07, 2016 · Bruk sjekkliste for kritisk vurdering av faglige retningslinjer og fagprosedyrer. Retningslinjer kan du f.eks. finne via Helsebibliotekets retningslinjesider eller hos RNAO . Her finner du eksempel på utfylt sjekkliste for kritisk vurdering av en faglig retningslinje om remdesivir ved covid-19.
Definisjoner - Helsedirektoratet
https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i...
30.06.2021 · Definisjoner. ALIS-kontor – ALIS ... Formativ vurdering ... Veileder - Kompetent lege som skal fremme refleksjon, gi råd, følge opp faglig progresjon i henhold til utdanningsplan og bidra i vurderingen av LIS (både fagspesifikke læringsmål og felles kompetansemål).
Faglige retningslinjer - Helsebiblioteket.no
https://www.helsebiblioteket.no/.../faglige-retningslinjer
07.06.2016 · Retningslinjer er anbefalinger for praksis som skal gi beslutningsstøtte og være basert på beste tilgjengelige kunnskap. En mye brukt definisjon er: ”… systematisk utviklede råd og konklusjoner for å hjelpe helsearbeider og pasient til å velge å passende/hensiktsmessig behandling for en definert klinisk problemstilling” (Hayward 1995).
Hva er formålet med vurderingen? - FIKS - Det ...
https://www.uv.uio.no › kunnskapsbase › vurdering › h...
Summativ vurdering skal vise hva elevene mestrer på et gitt tidspunkt i opplæringen, altså gi en bedømmelse av elevens faglige kompetanse.
Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i ...
https://www.idunn.no/doi/10.3402/uniped.v36i1.20957
02.02.2013 · Grüters definisjon har flere røtter, og de dypeste finner hun hos Aquinas som var den første til å ta refleksjonsbegrepet i bruk om tankens tilbakeskuende bevegelse. Med Descartes viser Grüters at refleksjonsbegrepet får ”selvforståelse” som en tredje betydning i tillegg til ”å vende” og ”å tenke” – refleksjon er en side ved det å være menneske.
Vurdering for læring - udir.no
https://www.udir.no/.../Om-temaene-i-Elevundersokelsen/Vurdering-for-laring
Vurdering for læring. Lærernes vurderingspraksis er et ett av flere forhold som kan bidra til elevenes læring. Prinsippene om tydelige mål og kriterier, faglige relevante tilbakemeldinger, råd om forbedring og involvering i vurderingsarbeidet er nedfelt i forskrift til opplæringsloven.
§ 4. Forsvarlighet - Helsedirektoratet
www.helsedirektoratet.no › rundskriv › helseperson
Oct 28, 2016 · Hvorvidt det er faglig forsvarlig at fysioterapeuter med tilleggsutdanning utfører behandling med injeksjonsterapi kan det ikke gis noe entydig svar på. Det må foretas en konkret vurdering av om en fysioterapeut har tilstrekkelig kompetanse og kvalifikasjoner til å sette injeksjoner på pasienter.
Fagartikkel: Vurdering som bidrag til dybdelæring
https://www.utdanningsnytt.no › fagartikkel › fagartikk...
Dybdelæring, slik det er definert i læreplanen, handler om at elevene gradvis skal utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og ...