Du lette etter:

filosofisk samtale

Filosofisk samtale: Hva er ytringsfrihet? - Dembra
https://dembra.no › ... › Videregående opplæring
Se mer om filosofiske samtaler i skolen her. Innledning: Samtalen forutsetter kjennskap til menneskerettighetene, særlig artikkel 19 om ytringsfrihet. Den ...
Filosofisk samtale som metode - Religion og etikk (LK06)
https://ndla.no › topic:2:198209 › resource:1:185254
kjenne til hva en filosofisk samtale er; kjenne til hva et filosofisk spørsmål er ... samtale med andre om religiøse, etiske eller filosofiske spørsmål.
Filosofisk Samtale Som Metode - SlideShare
www.slideshare.net › msolberg › filosofisk-samtale
Nov 24, 2009 · Filosofisk Samtale Som Metode. Forelesning, metodekurs for masterstudenter i statsvitenskap, om mitt delprosjekt "Menneskesyn i omstillingsprosessene i Store Norske", del av prosjektet "Konjunktur og kultur. En analyse av omstillingsprosessene i Store Norske. Hvordan tilby høyere utdanning av god kvalitet til voksne i et tynt befolket ...
Filosofisk samtale: Hva er ytringsfrihet? – Dembra Norge
https://dembra.no/no/opplegg/filosofisk-samtale-hva-er-ytringsfrihet
Den filosofiske samtalen kan gjerne inngå i et lengre undervisningsforløp der elevene lærer om ytringsfrihet og utforsker debatten rundt denne rettigheten, i et historisk og nåtidig perspektiv. Start økta med å be elevene skrive ned på et ark (eller på post-it lapper) hva de forbinder med begrepet ytringsfrihet.
Hvordan lede en samtale - Filosofi i skolen
https://filosofiiskolen.no › metode › filosofisk-samtale
I en filosofisk samtale undersøker klassen eller gruppa et spørsmål eller tema sammen. Læreren blir ikke først og fremst en kunnskapsformidler, men en del av ...
Filosofiske Samtaler - Home | Facebook
www.facebook.com › filosofiskesamtaler
Filosofiske Samtaler. 1,077 likes · 3 talking about this. "Philosophy is not a body of doctrine but an activity" Ludwig Wittgenstein
Filosofisk samtale i alle fag - Utdanningsforskning.no
https://utdanningsforskning.no › artikler › filosofisk-sa...
Den filosofiske samtalen er ein dialog, som i praksis betyr at ein etablerer eit læringsfellesskap der elevane får trening både i å uttrykke eigne standpunkt og ...
En filosofisk samtale om Fred og konflikt - Forskningsdagene
https://www.forskningsdagene.no › arrangementer
Einar Øverenget er en av Norges mest anerkjente filosofer. Han har en doktorgrad i filosofi fra Boston College, var opprinnelig med på å danne ...
Filosofiske Samtaler
https://filosofiskesamtaler.blogspot.com
En filosofisk samtale er en pluralog, dvs. en samtale hvor innholdet i samtalen skapes av de som er tilstede. Samtalen begynner med en kort innledning om tematikken. Denne gjøres av en person med spesiell interesse eller kunnskap om spørsmålet som skal tas opp til samtale.
Filosofisk samtale - eStudie.no
https://estudie.no/filosofisk-samtale
01.09.2019 · Filosofisk samtale En filosofisk samtale er dialogbasert. Ordet dialog stammer fra de greske ordene dia, mellom og logos, fornuft, det vil si at innsikten og fornuften skal flyte mellom to eller flere deltakere Av Kjetil Sander - 01/09/2019 Bestill eller flytt ditt domene, e-post og nettsider – Bestill .no domene (kr. 99/år)
Filosofisk samtale – et rom for det forvirrede mennesket ...
https://www.idunn.no/tph/2008/01/filosofisk_samtale_-_et_rom_for_det...
Det filosofiske ved samtalen er selve samtalens form, som kjennetegnes av åpen undring og kritisk refleksjon rundt gjestens tema. Denne artikkelen vil i hovedsak belyse min tilnærming til filosofiske samtaler, samt egne erfaringer fra samtaler.
Skoletorget/Filosofiske samtaler
https://www.skoletorget.no/pub/filosofi.html
I en filosofisk samtale forholder vi oss aktivt til andres tanker samtidig som vi venner oss til å begrunne våre egne ideer og forestillinger. Ideelt sett fungerer den voksne i samtalen som en sannhetssøkende Sokrates som, til tross for alle kunnskaper og all livserfaring, er ydmyk og lyttende i forhold til barna og deres bidrag.
Filosofisk samtale i undervisningen - OsloMet
https://oda.oslomet.no › bitstream › handle
filosofisk samtale med elever. Samtaler i klasserommet må planlegges, styres og vurderes skal de føre til læring. Både elever og lærere må få mulighet til å ...
Filosofisk samtale og den sokratiske metode - Historie & filosofi
hifijohanne.weebly.com › filosofisk-samtale-og-den
Filosofisk samtale og den sokratiske metode. Den filosofiske samtalen har struktur som er inspiret av den klassiske greske dialogen. Utgangspunktet til samtalen er at man får tilgang til svar gjennom våre egne og andres tankegang. Alle mennesker tenker, men gjennom filosofisk samtale kan en lære å tenke bedre.
Filosofiske Samtaler
filosofiskesamtaler.blogspot.com
Aug 30, 2020 · Meld deg på vårt nyhetsbrev. En filosofisk samtale er en pluralog, dvs. en samtale hvor innholdet i samtalen skapes av de som er tilstede. Samtalen begynner med en kort innledning om tematikken. Denne gjøres av en person med spesiell interesse eller kunnskap om spørsmålet som skal tas opp til samtale.
Den sokratiske metoden - den filosofiske samtalen - Historie ...
https://hifiingrid.weebly.com › den-sokratiske-metoden...
En filosofisk samtale skiller seg fra en vanlig samtale ved at den er mer strukturert, har sterkere fokus og går saktere. I en filosofisk samtale arbeider ...
Filosofisk samtale - Sjelesorg
http://www.sjelesorg.com › filosofiske samtale
I en filosofisk samtale hjelper en samtaleleder deltagerne til å forløse tanker og innsikter hos hverandre. Samtalelederen dømmer ikke innspill: den nærmere ...
Filosofisk samtale - Dialog
https://dialog-oslo.no/filosofisk-samtale
Filosofisk samtale - Dialog Filosofisk samtale Vil du snakke med en filosof? Vi møtes i gode omgivelser, ansikt til ansikt, og sammen utforsker vi det som opptar deg. Livet stiller oss alle overfor utfordringer og spørsmål, og i tillegg kan vi erfare …
Introduksjon til filosofiske samtaler
https://skoletorget.no/abb/filo/pdf/lynkurs.pdf
En filosofisk samtale stiller derfor nye krav både til lærer og elev idet samtalen forutsetter en tillit til fellesskapets vurderingsevne. På den ene side må derfor provoserende tanker og påstander kunne fremmes uten at læreren straks griper inn som sensurinstans.