Fire hjørner. Ta standpunkt til ulike myter eller påstander. Bli bevisst sin egen mening, og forstå andres meninger. Tid: 15-30 min. Antall deltakere: 10+. Fredsnasjonen Norge. Se sammenhengen mellom egne erfaringer, kulturen vi er en del av og historiske hendelser og politisk organisering nasjonalt og internasjonalt.
Fire hjørner. De ulike hjørnene i klasserommet er delt inn i enig, litt enig, litt uenig, uenig. Lærer leser opp påstander, og elevene må plassere seg i det hjørnet som samsvarer med deres holdning/mening. Deretter kan det diskuteres først i hjørnet, deretter i plenum. Mingle-Petter-skjema . Lag et skjema med påstander.
09.04.2018 · Oppgave 3: «Fire hjørner» «Fire hjørner» er en øvelse der du tar stilling til forskjellige spørsmål eller påstander. Dette gjør at du blir oppmerksom på egne meninger og holdninger, og får en økt forståelse av andres synspunkt. Les Sven Egil Omdals mediekommentar Gutten, døden og etikken. Ta utgangspunkt i bildet av Aylan Kurdi.
Denne oppgaven kan du også supplere eller erstatte med å legge påstandene ut ... Sett elevene sammen i grupper på tre–fire og be dem komme frem til svar de ...
Så kan påstandene etter hvert være utgangspunkt for etiske problemstillinger, politiske diskusjoner, osv. Diskusjonstafett. Fire elever sitter med ansiktene mot ...
Alternativ b: Fire hjørner. Elevene skal ta stilling til ulike påstander ved å forflytte seg til det hjørnet som best stemmer overens med egen overbevisning. Hvert hjørne representerer ulike grader av enighet. Aktiviteten egner seg for påstander av en mer reflekterende art.
04.11.2021 · 4 hjørner. 4-hjørner er en enkel måte å få elever til å diskutere global problematikk og problematikken i prosjektlandet. Det skal også få elever til og aktivt tenke over sine meninger og muligheter. Samfunnsfagene, Demokrati og Medborgerskap. 30 - 45 minutter.
Del inn i grupper, og lag «bord-duker» i A3-størrelser delt inn i fire ruter etter prinsippet til Fire hjørner, der det står: Enig, Uenig, Kanskje, og Vet ikke. Forklar som i Fire hjørnet at «Kanskje» betyr at eleven har reflektert over spørsmålene tidligere og er i tvil, mens «Vet ikke» betyr at eleven ikke har tatt, eller ikke greier å ta stilling til spørsmålet.
Slike påstander er det ofte vanskelig for elevene å si seg enig eller uenig uten full forvirring. 4 hjørner - ta stilling. Målsetningen med øvelsen er å ...
Fire hjørner. Lederen stiller et spørsmål. Hvert hjørne i rommet representerer et svar på spørsmålet. For eksempel kan et spørsmål være: «Hva er best å ...
Leder samler elevene i midten av rommet og forklarer øvelsen. Hvert hjørne representerer en påstand. Hver elev skal ta et valg og stille seg i ett av ...
4-hjørner er en enkel måte å få elever til å diskutere global problematikk ... Et stort rom, fire lapper der det står: Enig, Uenig, Litt enig og Litt uenig.
Påstander. Å sove lenge om morgenen er bedre enn å slutte tidlig på skolen (nøytral påstand). Jeg liker vinteren ... Fire hjørner: Hvorfor gjør jeg ikke som jeg vil? Still spørsmålene nedenfor til elevene og gi dem samtidig de tre svaralternativene og et åpent svaralternativ.