naturfag.no: Logg- og rapportskriving
www.naturfag.no › artikkel › visEksperimenter og rapportskriving i skolen. I skolen gjør vi forsøk og eksperimenter av flere ulike årsaker. Det kan være for å bli kjent med alminnelig laboratorieutstyr og måleinstrumenter, for å introdusere et emne eller et fenomen, for å lære om vitenskapelig arbeidsmåte og kriterier for troverdig kunnskap, som «fasit» for en oppgave eller et grublespørsmål, som repetisjon ...
naturfag.no: Læringsressurser – søk
www.naturfag.no › laringsressurser › lp_sokundersøke og diskutere noen faktorer som kan påvirke frøspiring og vekst hos planter. beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk. fortelle om hvordan noen planter, sopp og dyr brukes i ulike tradisjoner, blant annet den samiske, og diskutere om bruken er bærekraftig. Kropp og helse.
naturfag.no: Interessevekkarar
www.naturfag.no › tema › visDenne aktiviteten kan varieres i det uendelige. Vis tre bilder til elevene. Oppgaven deres er å velge ut ett bilde som skiller seg ut. Her er det ingen fasit - det er begrunnelsen som er viktig. Forsøk og praktisk arbeid barnetrinn 1-2 barnetrinn 3-4 barnetrinn 5-7 ungdomstrinn 8-10 vg1.
naturfag.no: Merkelige magneter
www.naturfag.no › uopplegg › visMerkelige magneter består av aktiviteter som gir elevene erfaringer med magneters virkemåte og egenskaper. Opplegget utfordrer elevene til å være kreative med utgangspunkt i den kunnskapen de skaffer seg. Aktivitetene er fleksible og kan tilpasses flere årstrinn. De egner seg godt for trening i samarbeidslæring.
forsøk i naturfag | undervisningstips
undervisningstips.com › tag › forsok-i-naturfagJan 21, 2020 · I løpet av året skal jeg veilede dem gjennom en rekke forsøk i naturfag. Jeg skal prøve å få til ett til to forsøk for hvert tema og kommer til å legge ut de fleste her på bloggen. Årets første tema i naturfag er MILJØET, og første forsøk ble RENS VANNET (dette forsøket fant jeg i lærerveiledningen til Spire Naturfag Rød ).