Skip siden 1893 - Hurtigruten - Google Search
sites.google.com › site › vegardkjSkip siden 1893. Alle Hurtigruteskipene som har seilt siden 1893. D/S Vesterålen 1890-1941. Gikk på grunn og sank ved Valdersund i 1913 men ble hevet og satt i rute igjen. Ble til slut torpedert ved Øksfjord i 1941. 7 overlevde. D/S Sirius 1893-1940. Angrepet av tysk fly og sank. 11 overlevde. D/S Olav Kyrre 1895-1903.
Skip og rederioversikt | Facebook
www.facebook.com › notes › hurtigrutens-vennerSep 14, 2012 · Ca. 140 personer ble reddet opp av vannet av fraktefartøyet "Batnfjord" som var i nærheten. Syv døde ombord i fraktefartøyet, og tilsammen var tallet på omkomne nærmere 300 personer. I 2000 ble en minnebauta over de som omkom reist på hurtigrutekaien i Bodø. DS Lofoten 1932-1964. Ble forsøkt senket flere ganger men klarte seg til alt hell.
Hurtigruta – Store norske leksikon
https://snl.no/Hurtigruta06.12.2021 · Hurtigruta er en skipsrute langs Norges kyst mellom Bergen og Kirkenes, den mest berømte og historisk betydningsfulle kystruten i Norge. Den kom i gang i 1893 som en stamrute for post, passasjerer og ekspressgods, og utviklet seg til å bli den viktigste forbindelsen mellom landsdelene. Med utviklingen innen samferdsel har ruten mistet mye av sin tradisjonelle …
NICs histore: Hurtigruten
https://www.nilsmartin.no/Historie/Hurtigruten.htmlFem hurtigruteskip ble senket under felttoget i Norge. Fire ble senket av tyske fly og ett mens det gikk i tysk troppetransport. Etter kapitulasjonen ble DS «Kong Haakon» returnert til rederiet. Juli 1940. Hurtigruten kom i gang igjen, med Mosjøen som sørligste anløp og redusert frekvens. Det var en ukentlig avgang fra Bergen og to fra ...
Blogger - Hurtigruta
hurtigrutenedotcom.blogspot.comOct 07, 2007 · 30.9.1943 ble D/S Sanct Svithun senket av britiske fly ved Stad, 43 norske og 18 tyskere mistet livet. Senkingen av D/S Irma på Hustadvika 13.2.1944 var den siste alvorlige ulykken som rammet Hurtigruten. Skipet ble senket av norske MTB’er stasjonert på Shetland. 61 personer mistet livet ved forliset.
DS «Irma» (1905) – Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Irma»_(1905)DS «Irma» (kallesignal MCHD / LDTP) var et passasjer- og hurtigruteskip som ble overlevert Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) i april 1905. Skipet var byggnummer 510 ved det britiske verftet Sir Raylton Dixon & Company i Middlesbrough, og kontraktsummen var 570 684 kroner. Skipet gikk i Englandsruten mellom Trondheim, Vestlandet og Newcastle, og også i turisttra…