Du lette etter:

kjerneelement naturfag

Kjerneelementer, kompetansemål og grunnleggende ferdigheter
https://www.nysgjerrigper.no › laerer › kompetansemal
Naturfag. Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag. Elevene skal gjennom opplevelse, undring, utforsking og erfaring ...
Høringsuttalelse om kjerneelementer fra Naturfagsenteret
https://www.naturfag.no › binfil › download2
Det som er foreslått som kjerneelementene i naturfag er en blanding av: ... kompetanser (teknologisk kompetanse i et naturfaglig perspektiv).
Mat og helse (MHE01‑02) Kjerneelement - udir.no
www.udir.no › lk20 › mhe01-02
Gjennom å lage mat og førebu måltid skal elevane få oppleve matglede og utvikle kunnskap om trygg mat og helsefremjande kosthald. Kostråda til helsestyresmaktene er sentrale for undervisninga og elevane skal få forståing for samanhengen mellom næringsstoff og helse og utvikle kompetanse til å kunne velje eit sunt og variert kosthald.
Fagfornyelsen - siste innspillsrunde kjerneelementer - Innocode
https://cdn.innocode.digital › uploads › 2020/03
SISTE UTKAST TIL KJERNEELEMENTER I NATURFAG / NATURFAG. SAMISK. Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til ...
Hva er kjerneelementer? - udir.no
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/hva-er-kjerneelementer
Kjerneelementene er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget. Kjerneelementene består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer. Kjerneelementene preger innholdet og progresjonen i læreplanene og skal bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.
NA1173001 Kjerneelementer i naturfag på mellomtrinnet ...
https://ez.inn.no/content/view/full/175473/language/nor-NO
Innhold Studiehåndbok Studiehåndbøker 2021/2022 Studiehåndbok Emner LUP Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk BOA NA1173001 Kjerneelementer i naturfag på mellomtrinnet
Realfagsløyper og nye læreplaner
https://realfagsloyper.no › realfagsloyper-og-nye-laerep...
Fagenes kjerneelementer er en ny del av læreplanverket. Kjerneelementer er definert ulikt i matematikk og naturfag. I matematikk tar kjerneelementene ...
naturfag.no: Livsløpsanalyse
https://www.naturfag.no/undervisningsprogram/vis.html?tid=2283745
Læreplan i naturfag (NAT01-04) Kjerneelement. Teknologi (KE68) Kompetansemål. Vg1 SR . undersøke ulike materialers og produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftsperspektiv (KM721) Vg1 DT . undersøke og vurdere livsløpet til ulike produkter i …
Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen
https://www.utdanningsnytt.no › kjerneelementene--det...
Fagartikkel: Innføringen av kjerneelementer i fagfornyelsen inne-bærer at ... eksempel fra naturfag på sammenhenger mellom kjerneelementer:.
Samfunnsfag (SAF01‑04) Kjerneelement - udir.no
https://www.udir.no/lk20/saf01-04/om-faget/kjerneelementer
Elevane skal forstå samanhengar mellom geografiske, historiske og notidige forhold og korleis desse forholda kvar for seg og saman har påverka og påverkar menneske og samfunn. Elevane skal få innsikt i den gjensidige påverknaden mellom natur og samfunn.
NA1173001 Kjerneelementer i naturfag på mellomtrinnet
https://ez.inn.no › view › full › language › nor-NO
Innhold Studiehåndbok Studiehåndbøker 2019/2020 Studiehåndbok Emner LUP Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk BOA NA1173001 Kjerneelementer i naturfag ...
naturfag.no: Karbon
www.naturfag.no › undervisningsprogram › vis
Læreplan i naturfag (NAT01-04) Kjerneelement. Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67) Energi og materie (KE69) Jorda og livet på jorda (KE70 ...
Naturfagsenteret: Virus og vaksine
https://www.naturfagsenteret.no/c2046757/undervisningsprogram/vis.html?...
Læreplan i naturfag (NAT01-04) Kjerneelement. Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67) Kropp og helse (KE71) Kompetansemål. 10. trinn . bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre …
Kjerneelementer - Læreplan i naturfag (NAT01-04)
http://www.udir.no › nat01-04 › om-faget › kjerneelem...
Naturvitenskapene har et spesielt språk og fagspesifikke måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser. Kjerneelementet beskriver fagets uttrykksformer ...
naturfag.no: Bakterier
https://www.naturfag.no/undervisningsprogram/vis.html?tid=2251547
I dette undervisningsopplegget blir elevene satt i rollen som legeteam på et legekontor. De får presentert en sykdomshistorie, og oppdraget er å stille diagnose og foreslå behandling. Elevene skal bruke bevis for å begrunne sin egen konklusjon. Underveis lærer de blant annet om kroppens immunsystem og hvordan man kan unngå smittsomme sykdommer. Opplegget er laget for …
naturfag.no: Radioaktivitet
www.naturfag.no › undervisningsprogram › vis
Læreplan i naturfag (NAT01-04) Kjerneelement. Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67) Energi og materie (KE69) Kropp og helse (KE71) Kompetansemål.
Andre innspillsrunde - Voksne for Barn
https://vfb.no › vart-arbeid › arkiv › andre-innspillsrunde
Naturfag: Under kjerneelementet Forståelse for menneskekroppen bør det ... tar inn folkehelse og livsmestring som eget kjerneelement og lar seg inspirere av ...
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et ...
https://utdanningsforskning.no › artikler › naturvitensk...
Et av hovedtrekkene er innføringen av kjerneelementer i fagene. ... på kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i naturfag.
Kjerneelementer - Læreplan i naturfag (NAT01-04)
https://www.udir.no/lk20/nat01-04/om-faget/kjerneelementer
Kjerneelementet beskriver fagets uttrykksformer, metoder og tenkemåter. Arbeid med kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene. Teknologi Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag.
Kompetansemål etter 10. trinn - Læreplan i naturfag (NAT01-04)
www.udir.no › lk20 › nat01-04
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i naturfag ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger.
Kjerneelementer - Læreplan i naturfag (NAT01-04)
www.udir.no › lk20 › nat01-04
Naturfag (NAT01‑04) Kjerneelementer Delvis innført Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag. Elevene skal gjennom opplevelse, undring, utforsking og erfaring forstå verden omkring seg i et naturvitenskapelig perspektiv.
Kjerneelementer - Læreplan i norsk (NOR01-06) - udir.no
https://www.udir.no/lk20/nor01-06/om-faget/kjerneelementer
Kjerneelementer Delvis innført Tekst i kontekst Elevene skal lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Norskfaget bygger på et utvidet tekstbegrep. Dette innebærer at elevene skal lese og oppleve tekster som kombinerer ulike uttrykksformer.
Kompetansemål etter 10. trinn - Læreplan i naturfag (NAT01-04)
https://www.udir.no/lk20/nat01-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv78
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i naturfag ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger.
Samfunnsfag (SAF01‑04) Kjerneelement - udir.no
www.udir.no › lk20 › saf01-04
Elevane skal få innsikt i korleis menneske utviklar identitet og tilhøyrsle, og korleis dei samhandlar med andre. Dei skal forstå kvifor menneske søkjer saman i samfunn, og korleis identitetsutvikling og fellesskap blir påverka av geografiske, historiske og notidige forhold.
Matematikk 1–10 (MAT01‑05) Kjerneelement - udir.no
www.udir.no › lk20 › mat01-05
Utforsking i matematikk handlar om at elevane leiter etter mønster, finn samanhengar og diskuterer seg fram til ei felles forståing. Elevane skal leggje meir vekt på strategiane og framgangsmåtane enn på løysingane.