Du lette etter:

kulturell kapital i skolen

Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen | NPT
www.idunn.no › doi › 10
Apr 08, 2019 · I artikkelen diskuteres nedvurderingen av yrkesfaglig kunnskap i skolen med Bourdieus teori om kulturell kapital. Et sentralt funn er at en systemisk miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i utdanningssystemet foregår gjennom symbolsk makt, i sanksjonering av yrkesfaglig kunnskap og premiering av boklig kapital.
kulturell kapital – Store norske leksikon
https://snl.no/kulturell_kapital
Kulturell kapital er det å ha kunnskap om kulturelle uttrykksformer. Slik kunnskap er en verdifull sosial ressurs som for eksempel viser seg gjennom en evne til å avgi smaksdommer, hvem som har «god» og hvem som har «dårlig» smak, og dermed hvem som skal inkluderes og ekskluderes i sosial omgang. Begrepet stammer fra den franske sosiologen Pierre Bourdieu, som blant annet …
Vår tids viktigste sosiolog | Manifest Tankesmie
https://manifesttankesmie.no › ar-tids-viktigste-sosiolog
Hans mest berømte begreper – kulturell kapital, habitus – er så generelle at ... i Algerie til staten og næringslivet, via klasseskiller i skole og kultur.
Kulturel kapital - Sociologiskforum.dk
www.sociologiskforum.dk › ordbog › kulturel-kapital
Kulturel kapital betegner (symbolske) ressourcer i form af kulturel viden, kendskab til litteratur og kunst, bestemt uddannelse osv., og handler om agentens evne til at forstå det, der i samfundet opfattes som kultur, dvs. agentens evne til at fortolke og afkode kulturens referencesystemer og koder på den rigtige måde. annonce.
[PDF] Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen ...
www.semanticscholar.org › paper › Miskjennelse-av
DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08 Corpus ID: 213583976. Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen @article{Johannesen2019MiskjennelseAY, title={Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen}, author={Hedvig Skonhoft Johannesen}, journal={Norsk pedagogisk tidsskrift}, year={2019} }
Oslo katedralskole og kulturell kapital | NIFU
www.nifu.no › news › oslo-katedralskole-og-kulturell
Oslo katedralskole har i mer enn 850 år sluset elevene inn i samfunnets eliteposisjoner. Skolen holder fortsatt stand. Hvordan er det mulig, i det egalitære Norge? Vegard Jarness (NIFU), Willy Pedersen (UiO) og Magne Paalgard Flemmen (UiO) har skrevet om Oslo katedralskole og kulturell kapital i siste utgave av Morgenbladet.
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen | NPT
https://www.idunn.no › abs › issn.1504-2987-2019-04-08
Sosiologiske begreper om klasse og kulturell kapital kan ved avdekking av miskjennelsen av yrkesfaglig kunnskap bidra til anerkjennelse av ...
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/8421
I artikkelen diskuteres nedvurderingen av yrkesfaglig kunnskap i skolen med Bourdieus teori om kulturell kapital. Et sentralt funn er at en systemisk miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i utdanningssystemet foregår gjennom symbolsk makt, i sanksjonering av yrkesfaglig kunnskap og premiering av boklig kapital.
Betydningen av klasse og kulturell kapital for skoleprestasjoner
https://www.duo.uio.no › handle › andersen
Uansett hvordan man ser det, så får karakterene fra grunnskolen betydning for valgmulighetene videre i utdanningssystemet. Først og fremst som ...
BARN nr4-2013_Layout 1 - NTNU
https://www.ntnu.no › ojs › BARN › article › view
formelt, faglig og kulturelt «løft» i det norske utdanningssystemet, ... skolen. Artikkelen er teoretisk forankret i Bourdieu: Kapitalformene, ...
Hesthagen.pdf - Brage INN
https://brage.inn.no › bitstream › handle › Hestha...
SKOLE OG HJEM SAMARBEIDETS BETYDNING FOR FREMMING AV KULTURELL KAPITAL . 16 ... synliggjøres elevenes kulturelle kapital i skolen»? vil jeg se på hvordan ...
Kulturell og motkulturell kapital - Fagsnakk
https://www.fagsnakk.no › Samfunnsfagene
Bourdieu skriver om økonomisk, sosial og kulturell kapital. ... Undervisninga på skolen min hadde ofte ei lokal vinkling.
4 Minoritetsspråklige elever og betydningen av sosial bakgrunn
https://www.regjeringen.no › ... › NOU 2010: 7
4.3 Hvorfor har familiebakgrunn betydning i skole og utdanning? ... Poenget er at kulturell kapital i skolen først og fremst gjør seg gjeldende i ...
kulturell kapital – Store norske leksikon
snl.no › kulturell_kapital
Kulturell kapital er det å ha kunnskap om kulturelle uttrykksformer. Slik kunnskap er en verdifull sosial ressurs som for eksempel viser seg gjennom en evne til å avgi smaksdommer, hvem som har «god» og hvem som har «dårlig» smak, og dermed hvem som skal inkluderes og ekskluderes i sosial omgang.
Kulturell kapital - Kommunikasjon og kultur 1 - NDLA
https://ndla.no › ...
Bourdieu mente at kulturell kapital er en måte å utøve makt på. Vi har ulik tilgang til kulturelle ressurser, fordi vi lærer de kulturelle kodene i det sosiale ...
Om-sosial-prestasjonsforskjeller-i-skolen.pdf - UiT
http://site.uit.no › baeck › files › 2018/04 › Om-s...
rer seg som sosiale prestasjonsforskjeller i skolen. Bourdieus perspektiver på den kulturelle kapital som overføres i skolen og de forutsetninger læring i ...
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/8421/...
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen Sammendrag Yrkesfaglig kunnskap er forutsetning for bærekraft og samfunnssikkerhet. Likevel er yrkesfagene i indre og ytre press forårsaket av digitalisering, globalisering og lav status. I
Oslo katedralskole og kulturell kapital | NIFU
https://www.nifu.no/news/oslo-katedralskole-og-kulturell-kapital
15.06.2018 · Det er kulturell kapital det handler om. Også foreldrene til Katta-elevene har høy utdanning og tunge kulturelle ressurser. Toppsjiktet i næringslivet, som forvalter den økonomiske kapitalen, har oftere gått på skoler som Oslo Handelsgymnasium. I et nytt forskningsprosjekt belyser vi begge skolene.»
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
https://oda.oslomet.no › bitstream › handle › Yrke...
artikkelen diskuteres nedvurderingen av yrkesfaglig kunnskap i skolen med Bourdieus teori om kulturell kapital. Et sentralt funn er at en systemisk ...
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen | NPT
https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08
08.04.2019 · I artikkelen diskuteres nedvurderingen av yrkesfaglig kunnskap i skolen med Bourdieus teori om kulturell kapital. Et sentralt funn er at en systemisk miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i utdanningssystemet foregår gjennom symbolsk makt, i sanksjonering av yrkesfaglig kunnskap og premiering av boklig kapital.
Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen
oda.oslomet.no › oda-xmlui › bitstream
Kulturell kapital er utdanningssystemets hovedkapitalform, og reproduksjon eller miskjennelse av kulturell kapital i utdanningssystemet signaliserer et verdisystem av kunnskap som relatert til makt (Bourdieu & Passeron, 1990, p. 30).