Du lette etter:

leksefri skole statistikk

Lekser er urettferdig! - forskning.no
https://forskning.no/barn-og-ungdom-partner-skole-og-utdanning/lekser...
17.06.2007 · - Skolen er kanskje den viktigste arenaen der samfunnet kan bidra til å gjøre noe med dette, mener Tvetene. - Vi vet også at lekser kan gi stressrelaterte sykdommer, ganske enkelt fordi det er knyttet bekymring til lekser. Slik sett er det …
For og imot: Bør hjemmelekser fjernes
https://www.vg.no/spesial/c/stories/OpzdlA
Noen mener vi bør ha lekser, men at de bør gjøres på skolen. Et sentralt spørsmål da er hvor mye ressurser skolene må bruke på dette. Lærermangelen er allerede i ferd med å bli alvorlig ...
– Leksefri skole er bra for alle - iRisør
https://www.irisor.no › 2021/09/05 › leksefri-skole-er-b...
Lætif Akber, Rødts, Hanne Trine Helland Ellefsen, og Andrew Windtwood fra Rødt har sendt oss dette leserinnlegget om leksefri skole:
Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og ...
https://www.ssb.no/118772/ingen-sterk-sammenheng-mellom-bruk-av-lekser...
11.01.2010 · Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for å dekke behovet for statistikk om det norske samfunnet. Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og skoleresultater - SSB CSS-filen ble ikke lasted ned korrekt, skjermleseren støtter ikke CSS, eller din versjon av Internet Explorer er for gammel for dette nettstedet.
Drøftende tekst om leksefri skole - Kjersti Sofie St3P 31 ...
www.studocu.com › no › document
Leksefri skole. Hvorvidt vi skal ha lekser i skolen, er et tema som blir diskutert på skolen, i media og til og med i politikken. Lekser er skolearbeid og obligatoriske oppgaver som gis til elevene utenfor skoletid. I valgkampen i 2017 var partiet Rødt åpen om at skolen skulle være leksefri i håp om å utjevne forskjellene i samfunnet.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no/partner-skole-og-utdanning-statistisk-sentralbyra/...
13.01.2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
https://www.ssb.no/.../utdanningsokonomi/lekser-oeker-sosiale-forskjeller
22.01.2009 · Lekser øker forskjeller. I likhet med det norske skolesystemet, har det nederlandske skolesystemet en lang tradisjon for å fremme like muligheter. Rønning finner imidlertid at hjemmelekser kan ha bidratt til motsatt effekt: Lekser bedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens det gir ingen effekt blant elever med ...
Statistikk - udir.no
https://www.udir.no/statistikk
Statistikk og analyser om barnehager og grunnopplæringen i Norge. Analysebrett samler en rekke statistikker for å gjøre det enklere for deg å vurdere kvaliteten på tilbudet i barnehager og skoler.
Pedagoger i Moss: – Utvid forsøket med leksefri skole
https://www.moss-avis.no › pedagoger-i-moss-utvid-for...
Som kjent foregår det allerede forsøk med leksefri skole i Moss. ... inn for leksefri skole er at norsk forskning (Statistisk sentralbyrå, ...
Endelig rapport 10.03.21 - NTNU
https://www.ntnu.no › documents › Rapport+nr.+...
Leksefri skoler med ordinær skoledag ... var ingen store forskjeller mellom leksefri skoler og de øvrige skolene og heller ingen ... statistisk signifikant.
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
https://www.ssb.no › forskning › utdanningsokonomi
... kun elever med høyutdannete foreldre. Skoleklasser som får lekser har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie klasser.
- Bedre resultater med leksefri skole - adressa.no
https://www.adressa.no › article10158851
I 14 år har Digermulen skole i Lofoten droppet å gi elevene lekser. Resultatet er at skolen gjør det bedre enn andre, både lokalt og ...
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt
Elever som får lekser presterer noe bedre på skolen, men sammenhengen ser ikke ut til å gjelde alle elever. Hong Pham rådgiver. Statistisk ...
Tre av ti rektorer vurderer å innføre leksefri skole - Nettavisen
https://www.nettavisen.no › nyheter › innenriks › tre-av...
Nesten hver tredje rektor vurderer å la elevene ved skolen slippe hjemmelekser, ifølge en spørreundersøkelse TV 2 har gjort.
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
www.ssb.no › forskning › offentlig-okonomi
Jan 22, 2009 · Lekser øker forskjeller. I likhet med det norske skolesystemet, har det nederlandske skolesystemet en lang tradisjon for å fremme like muligheter. Rønning finner imidlertid at hjemmelekser kan ha bidratt til motsatt effekt: Lekser bedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens det gir ingen effekt blant elever med ...
Jeg går på leksefri skole. Her er grunnene til at det er bra.
www.aftenposten.no › meninger › sid
Sep 22, 2021 · Som elev på en leksefri skole synes jeg det er bra å ikke ha lekser. Du får frihet, og du får være mye mer sosial med venner og familie. Du kan også drive med fritidsaktiviteter og fortsatt ha tid til å gjøre andre ting. Derfor synes jeg at alle skal ha muligheten til leksefri skole.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
forskning.no › partner-skole-og-utdanning
Jan 13, 2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser i skolen | Arbeiderpartiet
https://www.arbeiderpartiet.no › politikken › lekser-i-sk...
La kommuner og skoler prøve ut leksefri. Hjemmearbeid er en del av lærernes metodefrihet og ansvar, og kan bidra til styrke samspillet mellom elever, foreldre ...
Hva sier forskningen om lekser? - udir.no
www.udir.no › tall-og-forskning › finn-forskning
May 06, 2021 · TIMSS kartla hvor mye tid elever på barnetrinnet i norsk skole bruker på lekser i alle skolefagene i 2007. På barnetrinnet oppga 56 prosent av elevene at de brukte mindre enn 1 time på lekser daglig, 29 prosent brukte 1 til 2 timer og 11 prosent brukte 2 timer eller mer (Rønning 2010).
Forsker: – Lekser har en positiv effekt – NRK Norge ...
https://www.nrk.no/norge/forsker_-_-lekser-har-en-positiv-effekt-1.12612746
20.10.2015 · – Vi fant at lekser har en positiv effekt, men den er ganske liten, sier Torberg Falch, professor i samfunnsøkonomi ved NTNU. Sammen med forsker ved Statistisk sentralbyrå (SSB) Marte Rønning ...
Leksefri skole - Rødt
roedt.no › leksefri-skole
Rødt vil ha leksefri skole, slik man har gode erfaringer med ved flere skoler allerede. Leksefri skole vil utjevne forskjeller, siden foreldrene får mindre å si for hvor mye man lærer. I tillegg vil familiene få mindre stress i hverdagen, og lærerne kan bruke tid på undervisning framfor å kontrollere lekser.
Forsker: – Lekser har en positiv effekt - NRK
https://www.nrk.no › norge › forsker_-_-lekser-har-en-...
Hennes forskning har vist at skoleklasser som får lekser, har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie klasser.
Drøftende tekst om leksefri skole - Kjersti Sofie St3P 31 ...
https://www.studocu.com/.../norsk/droftende-tekst-om-leksefri-skole/17739673
Leksefri skole. Hvorvidt vi skal ha lekser i skolen, er et tema som blir diskutert på skolen, i media og til og med i politikken. Lekser er skolearbeid og obligatoriske oppgaver som gis til elevene utenfor skoletid. I valgkampen i 2017 var partiet Rødt åpen om at skolen skulle være leksefri i håp om å utjevne forskjellene i samfunnet.