Du lette etter:

leksefri skole statistikk

– Leksefri skole er bra for alle - iRisør
https://www.irisor.no › 2021/09/05 › leksefri-skole-er-b...
Lætif Akber, Rødts, Hanne Trine Helland Ellefsen, og Andrew Windtwood fra Rødt har sendt oss dette leserinnlegget om leksefri skole:
Forsker: – Lekser har en positiv effekt – NRK Norge ...
https://www.nrk.no/norge/forsker_-_-lekser-har-en-positiv-effekt-1.12612746
20.10.2015 · – Vi fant at lekser har en positiv effekt, men den er ganske liten, sier Torberg Falch, professor i samfunnsøkonomi ved NTNU. Sammen med forsker ved Statistisk sentralbyrå (SSB) Marte Rønning ...
Tre av ti rektorer vurderer å innføre leksefri skole - Nettavisen
https://www.nettavisen.no › nyheter › innenriks › tre-av...
Nesten hver tredje rektor vurderer å la elevene ved skolen slippe hjemmelekser, ifølge en spørreundersøkelse TV 2 har gjort.
Lekser i skolen | Arbeiderpartiet
https://www.arbeiderpartiet.no › politikken › lekser-i-sk...
La kommuner og skoler prøve ut leksefri. Hjemmearbeid er en del av lærernes metodefrihet og ansvar, og kan bidra til styrke samspillet mellom elever, foreldre ...
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
https://www.ssb.no › forskning › utdanningsokonomi
... kun elever med høyutdannete foreldre. Skoleklasser som får lekser har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie klasser.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
forskning.no › partner-skole-og-utdanning
Jan 13, 2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Statistikk - udir.no
https://www.udir.no/statistikk
Statistikk og analyser om barnehager og grunnopplæringen i Norge. Analysebrett samler en rekke statistikker for å gjøre det enklere for deg å vurdere kvaliteten på tilbudet i barnehager og skoler.
For og imot: Bør hjemmelekser fjernes
https://www.vg.no/spesial/c/stories/OpzdlA
Noen mener vi bør ha lekser, men at de bør gjøres på skolen. Et sentralt spørsmål da er hvor mye ressurser skolene må bruke på dette. Lærermangelen er allerede i ferd med å bli alvorlig ...
Leksefri skole - Rødt
roedt.no › leksefri-skole
Rødt vil ha leksefri skole, slik man har gode erfaringer med ved flere skoler allerede. Leksefri skole vil utjevne forskjeller, siden foreldrene får mindre å si for hvor mye man lærer. I tillegg vil familiene få mindre stress i hverdagen, og lærerne kan bruke tid på undervisning framfor å kontrollere lekser.
Drøftende tekst om leksefri skole - Kjersti Sofie St3P 31 ...
www.studocu.com › no › document
Leksefri skole. Hvorvidt vi skal ha lekser i skolen, er et tema som blir diskutert på skolen, i media og til og med i politikken. Lekser er skolearbeid og obligatoriske oppgaver som gis til elevene utenfor skoletid. I valgkampen i 2017 var partiet Rødt åpen om at skolen skulle være leksefri i håp om å utjevne forskjellene i samfunnet.
Jeg går på leksefri skole. Her er grunnene til at det er bra.
www.aftenposten.no › meninger › sid
Sep 22, 2021 · Som elev på en leksefri skole synes jeg det er bra å ikke ha lekser. Du får frihet, og du får være mye mer sosial med venner og familie. Du kan også drive med fritidsaktiviteter og fortsatt ha tid til å gjøre andre ting. Derfor synes jeg at alle skal ha muligheten til leksefri skole.
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
https://www.ssb.no/.../utdanningsokonomi/lekser-oeker-sosiale-forskjeller
22.01.2009 · Lekser øker forskjeller. I likhet med det norske skolesystemet, har det nederlandske skolesystemet en lang tradisjon for å fremme like muligheter. Rønning finner imidlertid at hjemmelekser kan ha bidratt til motsatt effekt: Lekser bedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens det gir ingen effekt blant elever med ...
Drøftende tekst om leksefri skole - Kjersti Sofie St3P 31 ...
https://www.studocu.com/.../norsk/droftende-tekst-om-leksefri-skole/17739673
Leksefri skole. Hvorvidt vi skal ha lekser i skolen, er et tema som blir diskutert på skolen, i media og til og med i politikken. Lekser er skolearbeid og obligatoriske oppgaver som gis til elevene utenfor skoletid. I valgkampen i 2017 var partiet Rødt åpen om at skolen skulle være leksefri i håp om å utjevne forskjellene i samfunnet.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt
Elever som får lekser presterer noe bedre på skolen, men sammenhengen ser ikke ut til å gjelde alle elever. Hong Pham rådgiver. Statistisk ...
- Bedre resultater med leksefri skole - adressa.no
https://www.adressa.no › article10158851
I 14 år har Digermulen skole i Lofoten droppet å gi elevene lekser. Resultatet er at skolen gjør det bedre enn andre, både lokalt og ...
Forsker: – Lekser har en positiv effekt - NRK
https://www.nrk.no › norge › forsker_-_-lekser-har-en-...
Hennes forskning har vist at skoleklasser som får lekser, har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie klasser.
Pedagoger i Moss: – Utvid forsøket med leksefri skole
https://www.moss-avis.no › pedagoger-i-moss-utvid-for...
Som kjent foregår det allerede forsøk med leksefri skole i Moss. ... inn for leksefri skole er at norsk forskning (Statistisk sentralbyrå, ...
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
www.ssb.no › forskning › offentlig-okonomi
Jan 22, 2009 · Lekser øker forskjeller. I likhet med det norske skolesystemet, har det nederlandske skolesystemet en lang tradisjon for å fremme like muligheter. Rønning finner imidlertid at hjemmelekser kan ha bidratt til motsatt effekt: Lekser bedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens det gir ingen effekt blant elever med ...
Endelig rapport 10.03.21 - NTNU
https://www.ntnu.no › documents › Rapport+nr.+...
Leksefri skoler med ordinær skoledag ... var ingen store forskjeller mellom leksefri skoler og de øvrige skolene og heller ingen ... statistisk signifikant.
Lekser er urettferdig! - forskning.no
https://forskning.no/barn-og-ungdom-partner-skole-og-utdanning/lekser...
17.06.2007 · - Skolen er kanskje den viktigste arenaen der samfunnet kan bidra til å gjøre noe med dette, mener Tvetene. - Vi vet også at lekser kan gi stressrelaterte sykdommer, ganske enkelt fordi det er knyttet bekymring til lekser. Slik sett er det …
Hva sier forskningen om lekser? - udir.no
www.udir.no › tall-og-forskning › finn-forskning
May 06, 2021 · TIMSS kartla hvor mye tid elever på barnetrinnet i norsk skole bruker på lekser i alle skolefagene i 2007. På barnetrinnet oppga 56 prosent av elevene at de brukte mindre enn 1 time på lekser daglig, 29 prosent brukte 1 til 2 timer og 11 prosent brukte 2 timer eller mer (Rønning 2010).
Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og ...
https://www.ssb.no/118772/ingen-sterk-sammenheng-mellom-bruk-av-lekser...
11.01.2010 · Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for å dekke behovet for statistikk om det norske samfunnet. Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og skoleresultater - SSB CSS-filen ble ikke lasted ned korrekt, skjermleseren støtter ikke CSS, eller din versjon av Internet Explorer er for gammel for dette nettstedet.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no/partner-skole-og-utdanning-statistisk-sentralbyra/...
13.01.2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...