Språktrappa Sandnes
https://sandnes.spraktrappa.noSpråktrappa er et pedagogisk planleggingsverktøy for å sikre systematisk språk- og begrepslæring i barnehage og skole. Modellen er utarbeidet av Åssiden barnehage og Åssiden skole, Drammen, som et ledd i et statlig prosjekt for barnehager og skoler med mer enn 25% tospråklighet.
«Musikk og andrespråk | «Nora B. Kulset
norabkulset.com › 2014/08/15 › kort-om-noraAug 15, 2014 · «Musikk og andrespråk» gir en enkel innføring i hvorfor og hvordan musisering bidrar til en lettere norsktilegnelse hos minoritetsspråklige 3-5-åringer i barnehagen. Det er særlig lagt fokus på det sosiale aspektet, om hvordan et felles sangrepertoar hjelper minoritetsbarnet inn i den daglige leken – og dermed også inn i språket.
Komsatoppen musikkbarnehage - musisk hverdag
komsatoppen.noKomsatoppen barnehage er en musikkbarnehage der musikk står sentralt i alle våre aktiviteter. Vi vil ha et større fokus på musikk enn andre barnehager. "Et barn er født med hundre språk, men blir frarøvet nittini", sa den italienske filosofen og pedagogen Loris Malaguzzi som grunnla de spesielle barnehagene i Reggio Emilia i Nord-Italia (Wallin 1996).
Bruk av musikk gir bedre språkopplæring
utdanningsforskning.no › artikler › 2015Derfor er det blitt mye sang og musikk i flere barnehager i Bergen de siste to årene, og de barnehageansatte har fått lære mye om pedagogisk bruk av musikk. Det første prosjektåret ble avsluttet i juni 2013 med en presentasjonsdag der barnehagene presenterte sine prosjekter og delte erfaringer fra barnehagen i sitt arbeid med musikk.