Nynorsk på skolen - Daria.no
www.daria.no › skoleNov 05, 2007 · Fag i skolen. I dag har Norge to forskjellige skriftspråk, bokmål og nynorsk. Rundt 1850-tallet ble nynorsk innført i store deler av Norge av Ivar Aasen (1813-1896). (Før dette hadde dansk vært det offisielle skriftspråket i Norge.) Nynorsk er basert på forskjellige norske dialekter. Dagens bokmål ble skapt omkring 50 år senere, i 1907.
Nynorsk på skolen - Daria.no
https://www.daria.no/skole/?tekst=968405.11.2007 · Fag i skolen. I dag har Norge to forskjellige skriftspråk, bokmål og nynorsk. Rundt 1850-tallet ble nynorsk innført i store deler av Norge av Ivar Aasen (1813-1896). (Før dette hadde dansk vært det offisielle skriftspråket i Norge.) Nynorsk er basert på forskjellige norske dialekter. Dagens bokmål ble skapt omkring 50 år senere, i 1907.
Nynorsk i opplæringa - udir.no
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/nynorskNynorsk som sidemål. Norsk språk omfattar dei to likestilte skriftspråka bokmål og nynorsk. Begge skriftspråka skal kunne brukast i alle delar av samfunnet, og i opplæringa skal elevane bli fortrulege med det norske språkmangfaldet. I norskfaget skal elevane lære å uttrykke seg skriftleg med stadig større tryggleik både i hovudmålet ...
Nynorsk i opplæringa - udir.no
www.udir.no › laring-og-trivsel › nynorskNynorsk som sidemål. Norsk språk omfattar dei to likestilte skriftspråka bokmål og nynorsk. Begge skriftspråka skal kunne brukast i alle delar av samfunnet, og i opplæringa skal elevane bli fortrulege med det norske språkmangfaldet. I norskfaget skal elevane lære å uttrykke seg skriftleg med stadig større tryggleik både i hovudmålet ...
Nynorsk i skolen | mariaglu
mariaglu.wordpress.com › 2013/09/07 › nynorsk-i-skolenSep 07, 2013 · I skolen kan det være viktig å begynne med nynorsk tidlig, så elevene blir vant med det. På denne måten kan vi kanskje unngå at elevene blir svært negative til nynorsk senere i skoleløpet. Å bli eksponert for nynorsk tidlig kan kanskje også gjøre at elevene ikke ser på sidemålet som noe tungt og krevende å lære senere.