Skinnelangs : Sørlandsbanen
https://www.skinnelangs.no/index.php?line=20Idéen om en sammenhengende jernbanestrekning mellom hovedstaden og Stavanger ble født i begynnelsen av 1900-tallet og ble omtalt som Vestlandsbanen. I 1913 ble det gjort et stortingsvedtak om å omdøpe den planlagte strekningen til Sørlandsbanen. Det var særlig sørlandsdikteren Wilhelm Krag som var en av ildsjelene bak denne navneendringen.
Go-Ahead Nordic
https://go-aheadnordic.noVi kjører langs Sørlandsbanen fra Oslo i øst og til Stavanger i vest. Langs strekningen finner du flere flotte sørlandsperler, vakre naturopplevelser og mange spennende destinasjoner. Våre linjer. COVID-19: Tiltak og råd. Det er både trygt og godt å reise med Go-Ahead.
Jærbanen – Wikipedia
nn.wikipedia.org › wiki › JærbanenJærbanen kan sjåast på som byrjinga til eller slutten på Sørlandsbanen Stavanger - Kristiansand - Oslo. Strekninga går over det flate kystlandskapet Jæren. Jærbanen vart opna i 1878 som ein smalsporbane (1067 mm), i 1944 vart bana omgjort til ei normalsporbane (1435 mm). I 1956 vart linja elektrifisert.
Go-Ahead Nordic
go-aheadnordic.no › alle-stasjonerVi kjører langs Sørlandsbanen fra Oslo i øst og til Stavanger i vest. Langs strekningen finner du flere flotte sørlandsperler, vakre naturopplevelser og mange spennende destinasjoner. Våre linjer.
Sørlandsbanen – Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/SørlandsbanenSørlandsbanen er jernbanestrekningen som går fra Oslo over Kongsberg via Kristiansand til Stavanger. Siden 15. desember 2019 kjører Go-Ahead Norge persontog på banen etter å ha inngått en åtteårig avtale med Jernbanedirektoratet. Go-Ahead markedsfører per 2020 togtilbudet under navnet «Sørtoget».
Sørlandsbanen - Bane NOR
www.banenor.no › reisende › BaneneSørlandsbanen har på det aller meste av strekningen samme linjeføring ved banens parsellvise åpning i årene 1920 til 1944. Fra Tronvik ved Sira til Stavanger følger banen den smalsporede Flekkefjordbanen (åpnet 1878 – 1904), men traseen ble forbedret på det meste av denne strekningen i forhold til den gamle smalsporlinjens kurvatur.
GROVANE STASJON - Setesdalsbanen
setesdalsbanen.setesdal.shop › grovane-stasjonSørlandsbanen ble ferdig til Kristiansand, og da ble Setesdalsbanen 20 kilometer kortere. Grovane ble sporbruddstasjon og ny endestasjon for Setesdalsbanen. Siden Setesdalsbanen er smalsporet (1.067 mm sporvidde) og Sørlandsbanen normalsporet (1.435 mm), måtte alt av reisende og gods bytte tog på Grovane for å reise videre til Kristiansand ...