Du lette etter:

sjanselikhet definisjon

Hva er likhet? - Civita
https://civita.no/politisk-ordbok/hva-er-likhet
Absolutt fordelingslikhet innebærer at alle individer, uansett hvilke behov de skulle ha, og hvor mye de yter til fellesskapet, skal få nøyaktig den samme mengden goder. Slik fordelingslikhet kan tenkes i to varianter, som resultatlikhet eller som ressurslikhet. Med resultatlikhet menes at alle til enhver tid skal ha samme mengde goder.
(PDF) Arnesen, A.L. og Sollie, U. (2003). Differensiering og ...
www.researchgate.net › publication › 301286012
PDF | On Jan 1, 2003, Anne-Lise Arnesen and others published Arnesen, A.L. og Sollie, U. (2003). Differensiering og tilpasset opplæring [Differentiation and adapted teaching]. Oslo: HiO-rapport ...
likhet - Store norske leksikon
https://snl.no › ... › Politisk og økonomisk filosofi
Liberalisme. Likhet er et viktig begrep i liberalismen, men da i betydningen likhet i muligheter eller sjanselikhet. På 17- og 1800-tallet var ...
John Rawls - Wikipedia
https://no.wikipedia.org › wiki › John_Rawls
... for alle under forhold som sikrer rimelig sjanselikhet, og de skal være til størst mulig gagn for de dårligst stilte medlemmer av samfunnet».
1. DET GODE SAMFUNN HVA ER DET?
https://www.ssb.no › notat_200121 › 2001-21-kap1
den konservative og liberale tradisjonen i storre grad har definert likhet som formal og sjanselikhet. I den sosialistiske tradisjonen er det ogsā en n r ...
likestilling – Store norske leksikon
https://snl.no/likestilling
Likestilling betyr at alle personer skal ha like rettigheter og muligheter i samfunnet, uavhengig av blant annet kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet og religion. Ordet likestilling har tradisjonelt vært brukt i betydningen likestilling mellom kvinner og menn, såkalt kjønnslikestilling. Dette er fremdeles den vanligste bruken av ordet, men de senere årene har …
NOU 2001: 22 - regjeringen.no
www.regjeringen.no › no › dokumenter
Apr 01, 2000 · Sjanselikhet kan derfor være vanskelig å måle når individene har ulike verdier (Føllesdal 2000). Dette forbeholdet bør en ha med seg i drøftelsen av om full deltakelse og likestilling er realisert for mennesker med funksjonsnedsettelser.
Sensorveiledning IDRSA1002 Høsten 2016
https://www.ntnu.no/documents/10455/1268177873/IDRSA+1002+H+…
Sensorveiledning IDRSA1002 Høsten 2016 Oppgave 1 a. Normer og sanksjoner: Den sentrale referansen er Næss i kompendiet. Det bør skilles mellom formelle og uformelle normer, og tilsvarende mellom formelle og uformelle sanksjoner.
Sosiologi | Viktige begreper
https://inspio.no/sosiologi-viktige-begreper
Sosiologi | Viktige begreper. Innebærer manglende tilfredsstillelse av grunnleggende behov. Verdensbanken har en global definisjon på absolutt fattigdom, som omfatter alle som har mindre enn 1,9 amerikanske dollar å leve for om dagen (2016). En algoritme er en presis steg-for-steg «oppskrift» for å løse en oppgave.
Sammendrag kapittel 12 - Mangfold:
https://mangfold.cappelendamm.no › vgsamf › tekst
Definisjon: Politikk: Striden om hvordan knappe goder skal fordeles i et samfunn. · Ideologi: Et helhetlig tankesystem som gir svar på hvordan samfunnet bør være ...
Mulighetslikhet - Civita
https://civita.no › hva-er-mulighetslikhet
Det engelske uttrykket equality of opportunity oversettes ofte med ”sjanselikhet” på norsk, men dette er misvisende fordi det skaper ...
forskjellen på formell og reel likestilling? - VGD
https://vgd.no/t/Likestilling/1104594-forskjellen-paa-formell-og-reel-likestilling
24.10.2006 · jeg er ikke helt 100% enig i EnManns forklaring. for meg er forskjellen mellom formell og reell likstilling selve holdningene *bak*. den dagen Dagsrevyen ikke lenger lager portrettreportasjer hvis eneste store poeng er at dette er *første* mann eller *første* kvinne i en eller annen posisjon, den dagen har vi *reell* likestilling.
Sosiologi kapittel 8 og 9 Flashcards | Quizlet
https://quizlet.com › sosiologi-kapittel-8-og-9-flash-cards
Hva betyr formell likhet(sjanselikhet)?. Alle har samme rettigheter og muligheter. Man har derfor like gode sjanser til å arbeide for egne interesser og ...
Sosiale problemer utdrag by Fagbokforlaget - Issuu
issuu.com › fagbokforlaget › docs
Sep 11, 2017 · Men uansett definisjon er et sosialt problem noe som er sosialt skapt, og som vedlikeholdes av sosiale forhold, enten det er holdninger, verdier, institusjoner4 eller samfunnsstrukturer.
(PDF) Anerkjennelse, status og identitet. En diskusjon av ...
www.academia.edu › 35772625 › Anerkjennelse_status
Stensen drøfter i denne oppgaven Nancy Frasers teori om anerkjennelse: statusmodellen av anerkjennelse. Å være underkjent betyr i denne teorien å være hindret fra å kunne delta på like vilkår i samfunnet av kulturelle forhold. Å være anerkjent betyr
Sosial utjevning i skolen - Utdanningsnytt
https://www.utdanningsnytt.no › sosial-utjevning-i-skolen
Selv om Skole-Norge kanskje ikke føler et skrikende behov for flere stortingsmeldinger og reformer nå, tar Øystein Djupedal (SV) unektelig ...
Sosio (kap. 1 og 4) by Cappelen Damm - Issuu
issuu.com › cdundervisning › docs
Apr 11, 2019 · Read Sosio (kap. 1 og 4) by Cappelen Damm on Issuu and browse thousands of other publications on our platform. Start here!
Økonomisk og sosial ulikhet i Norge by ... - Issuu
issuu.com › universitetsforlaget › docs
Apr 19, 2021 · Sjanselikhet dreier seg om at folk har et mest mulig likt utgangspunkt i livet. Det er mindre enighet om hva staten bør gjøre for at folk reelt sett skal få like vilkår og sjanser for å skape ...
Velferd og ulikhet, repetisjon Flashcards | Quizlet
quizlet.com › 99775162 › velferd-og-ulikhet
Sjanselikhet En forståelse av likhet som fokuserer på alles like muligheter for å klatre sosialt. Hvis alle har likt utgangspunkt, så oppfattes det som akseptabelt at noen klatrer høyere enn andre.
Hvorfor likhet, hva slags likhet? - Andreas Føllesdal
http://follesdal.net › Follesdal-1999-hvorforlikhet
Sjanselikhet innebærer at alle medlemmer i forskjellige grupper skal ha samme sannsynlighet for å ... Man kunne alternativt definert alle med under 50% av ...
2 Rettferdighetsbegrepet og upartiskhetsprinsippet ...
https://www.michaeljournal.no/article/2007/07/2-Rettferdighetsbegrepet-og...
02.07.2007 · Sjanselikhet: På norsk betegnes dette kriteriet også som like muligheter. Med dette likhetskriteriet går man inn i menneskers levde liv for å etablere et kjennetegn på hva som der er viktig mht. til fordeling/omfordeling ut fra tanken om likt menneskeverd. Det finnes flere presiseringer av dette kriteriet.
likhet – Store norske leksikon
https://snl.no/likhet
19.02.2021 · Likhet er et viktig begrep i liberalismen, men da i betydningen likhet i muligheter eller sjanselikhet.På 17- og 1800-tallet var tilhengerne av liberalismen imot at fordelingen av godene, særlig de økonomiske, skulle være en funksjon av arv og adelige titler.. De ville fjerne medfødte privilegier, og i stedet la evne og dyktighet være bestemmende for fordelingen av goder og av …
Hvorfor likhet, hva slags likhet? - SSRN Papers
https://papers.ssrn.com › SSRN_ID1744107_code1505725
inntekt og formue, og sjanselikhet til stillinger. ... Sjanselikhet innebærer at alle medlemmer ... Man kunne alternativt definert alle med under 50% av ...
NOU 2001: 22 - regjeringen.no
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2001-22/id143931/sec2
01.04.2000 · I den første av regjeringens handlingsplaner for funksjonshemmede (1990-1993) refereres det til en mye brukt definisjon: «Funksjonshemning er et misforhold mellom individets forutsetninger og miljøets krav til funksjon på områder som er vesentlig for etablering av selvstendighet og sosial tilværelse», mens det i St.meld. nr. 8 (1998-99) Om handlingsplan for …
Sosial utjevning i skolen - Utdanningsnytt
https://www.utdanningsnytt.no/sosial-utjevning-i-skolen/159211
22.11.2006 · Sosial utjevning i skolen Selv om Skole-Norge kanskje ikke føler et skrikende behov for flere stortingsmeldinger og reformer nå, tar Øystein Djupedal (SV) unektelig tak i en helt sentral utfordring ved det norske utdanningssystemet når han vil gjøre noe med sosial utjevning.
NOU 2008: 6 - regjeringen.no
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2008-6/id501088/?ch=2
Sjanselikhet innebærer at alle mennesker har like muligheter til å treffe valg som angår ens eget liv. Med sjanselikhet som utgangspunkt rettes fokus mot forutsetningene, snarere enn målet. Spørsmålet blir under hvilke omstendigheter vi tar våre valg, og ikke hva vi velger.