Teikneseriar - Nynorsksenteret
nynorsksenteret.no › teikneseriar › oppleggFrå skrift til teikneserie. (ungdomssteget og vgs.) Opplegg der elevane lagar teikneseriar med utgangspunkt i kortprosa, dikt eller andre korte tekstar. Teikneserie møter dikt. (vgs.) Opplegg der elevane samanliknar teikneseriemediet med andre medium, for slik å læra meir om likskapar og ulikskapar mellom media.
Tegneserier og undervisning
riktig.no › skole › 0ppgave3Tegneserier kan integreres i de fleste fag, men det er først og fremst på det tverrfaglige at de har sin styrke. En tegneserie er så pass mangesidig at de fleste kulturfagene kan trekkes inn. Når en i tillegg vet at det utgis serier i de fleste land så har en et viktig virkemiddel i språkundervisningen.
Tegneserier - Mæla ungdomsskole - Mæla ungdomsskole
www.melaskole.no/tegneserier.htmlTegneserier - Mæla ungdomsskole. Tegneserier. Tegneserier kan være en fin måte å fortelle noe på. Norge er et av de landene hvor det selges flest tegneserier, og det finnes tegneserier i alle former; både for barn, ungdom og voksne. En tegnserie kalles en sammensatt tekst fordi du bruker både bilde og tekst for å formidle budskapet ditt.
Onomatopoetikon - Mæla ungdomsskole
www.melaskole.no › onomatopoetikonI tegneserier blir for eksempel pang, kræsj og zzzzzz brukt. Språket i tegneserier er ofte knapt. Det brukes enkelt-ord eller ufullstendige setninger både fordi plassen ofte er liten, men også fordi det skal være et muntlig preg over språket. Teksten er ofte plassert i snakkebobler eller tenkebobler, men kan også settes direkte inn i rutene.
Tegneserier - Mæla ungdomsskole
www.melaskole.no › tegneserierTegneserier - Mæla ungdomsskole. Tegneserier. Tegneserier kan være en fin måte å fortelle noe på. Norge er et av de landene hvor det selges flest tegneserier, og det finnes tegneserier i alle former; både for barn, ungdom og voksne. En tegnserie kalles en sammensatt tekst fordi du bruker både bilde og tekst for å formidle budskapet ditt.
Tegneserier og undervisning
https://riktig.no/skole/0ppgave3/tegne.htmTegneserier kan integreres i de fleste fag, men det er først og fremst på det tverrfaglige at de har sin styrke. En tegneserie er så pass mangesidig at de fleste kulturfagene kan trekkes inn. Når en i tillegg vet at det utgis serier i de fleste land så har en et viktig virkemiddel i språkundervisningen.