Dansketiden
www.skolefag.com › inorsken › dansketiden- Terrassedynamikk (Musikken skifter brått mellom sterkt og svakt.)- Viderespinning (Musikken stanser aldri, det ene musikalske temaet griper inn i det andre.) • Nye musikkformer:- Opera (Et teaterstykke hvor man synger alle replikker, kor, orkester, scenesffekter, skuespill og dramatisk handling/død.)
Barokken - Daria.no
www.daria.no › skoleMar 06, 2002 · Terrassedynamikk: Terrassedynamikken vanlig i barokkmusikken. I stedet for at musikken gradvisk blir sterkere eller svakere forandrer styrkegradene seg brått. Stil messig opptråde det to forsjellige stil arter innenfor Barokken , den akkordiske stil og kontrapunktikken. Akkordisk stil:
Fra renessanse til barokk - Daria.no
https://www.daria.no/skole/?tekst=1140626.08.2009 · Terrassedynamikk. Instrumentene som var i barokken var laget slik at utøveren kunne velge mellom sterkt og svakt, men uten overganger. Det var vanlig å vise forskjellige styrkegrader mellom satser, og særlig når det var repetisjon. Dynamikken ble derfor kalt terrassedynamikk, siden den går fra sterkt til svakt og omvent.
Barokken - Daria.no
https://www.daria.no/skole/?tekst=157306.03.2002 · Terrassedynamikk: Terrassedynamikken vanlig i barokkmusikken. I stedet for at musikken gradvisk blir sterkere eller svakere forandrer styrkegradene seg brått. Stil messig opptråde det to forsjellige stil arter innenfor Barokken , …
dynamikk – musikk - Store norske leksikon
https://snl.no/dynamikk_-_musikkDynamikk er læren om styrkegradene i musikk. Gradering av lydstyrke, ved betegnelser som forte (f) og piano (p) med sine forskjellige avskygninger: fff (forte fortissimo), ff (fortissimo), mf (mezzoforte), mp (mezzopiano), pp (pianissimo), ppp (piano pianissimo). Gradvis forandring av lydstyrken gjennom italienske uttrykk som crescendo (< økende lydstyrke) og diminuendo (> …
dynamikk – musikk - Store norske leksikon
snl.no › dynamikk_-_musikkBarokkens terrassedynamikk fremkommer tydelig i cembaloens registreringsteknikk. Tonestyrken kan ikke påvirkes ved selve anslaget, bare klangfargen ved en spesiell registreringsmulighet. På instrumenter med to manualer er det mulig å skape forskjell i styrkegrader. De sparsommelige mulighetene som lå i å få frem en gradvis forandring av ...