Denne metoden er veldig fleksibel. Den er ikke avhengig av kilden om Roosevelt, men kan det kan godt brukes på helt andre kilder, og det kan også justeres til å gjelder færre -ismer. Læreren står med andre ord veldig fritt til å tilpasse opplegget til hver enkelt klasse. Her finner du opplegget som word-fil: undervisningsopplegg_ismer
Undervisningsopplegg: Kart som kilde. I starten av hvert kapittel i Perspektiver finner du et kart til den aktuelle perioden. Vi har laget et undervisningsopplegg til de fleste av disse kartene. Her skal elevene bruke kartene som kilde, plassere det inn i perioden, og si noe om både perioden kartet illustrerer, og om hvordan kartet forholder ...
21.11.2019 · Undervisningsopplegg: Trening på å referere til kilder. Prøv å starte enheten din på nytt hvis avspillingen ikke begynner innen kort tid. Videoene du ser, kan bli lagt til i seerloggen for TV-en og ha innvirkning på TV-anbefalingene. Du kan unngå dette ved å avbryte og logge på YouTube via en datamaskin.
Undervisningsopplegg: Digitalt seminar for lærere der du får innsikt i ungdommers evne til å kjenne igjen falske nyheter og vurdere kilder – og tips om læringsressurser om digital dømmekraft. Samtaleverktøy om digital dømmekraft for foreldremøter i 2. og 3. klasse
Undervisningsopplegg: Digitalt seminar for lærere der du får innsikt i ungdommers evne til å kjenne igjen falske nyheter og vurdere kilder – og tips om læringsressurser om digital dømmekraft. Samtaleverktøy om digital dømmekraft for foreldremøter i 2. og 3. klasse
Omtale. Opplegget kombinerer arbeidet med kilder med et litt annerledes opplegg om de ulike -ismene som vanligvis omtales i historiefaget. Målet er at elevene både skal få bedre kunnskap til og forståelse for de ulike -ismene og hva som preget tankegangen i disse, samt se at en kilde i historiefaget kan tolkes og oppfattes på ulike måter.
Norgeshistorie har utarbeidet undervisningsopplegg med kilder. Mange av oppleggene kan gjennomføres på en økt. Lærerveiledning. Kildekritikk: Hvordan granske en kilde. Vikingtid og middelalder. undervisningsopplegg. Dansketid.
Undervisningsopplegg: Henrettelsen av Quisling. Dette undervisningsopplegget er helt sikkert kjent for mange. Kildene er opprinnelig samlet av Erik Lund, og han har også laget et opplegg til disse i sitt verk Historiedidaktikk (Universitetsforlaget, 2016). Vi anbefaler å ta en titt på dette.
Norgeshistorie har utarbeidet undervisningsopplegg med kilder. Mange av oppleggene kan gjennomføres på en økt. Lærerveiledning. Kildekritikk: Hvordan granske en kilde. Vikingtid og middelalder. undervisningsopplegg. Dansketid.
Undervisningsopplegg: Kart som kilde. I starten av hvert kapittel i Perspektiver finner du et kart til den aktuelle perioden. Vi har laget et undervisningsopplegg til de fleste av disse kartene. Her skal elevene bruke kartene som kilde, plassere det inn i perioden, og si noe om både perioden kartet illustrerer, og om hvordan kartet forholder ...
Introduser tema for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økta. Kjenne igjen mulig feilinformasjon. Finne ut hva andre mener om en kilde. Kunne undersøke om informasjonen stemmer eller ei. Den tidligere amerikanske presidenten Donald Trump skapte mye engasjement rundt informasjon som han delta. Foto: Unsplash.
Å lære elevene å vurdere kilder kritisk bør være en naturlig del av det å innhente informasjon. Øvelsene kan med fordel integreres i prosjekter og oppgaver ...
Bruk bilder som kilder Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i bilder av fire forskjellige norske regjeringer, fra 1884 til 2013. Ved å bruke disse fire kildene skal elevene også kunne arbeide med å bruke nøkkelbegrepene i historiefaget, nemlig brudd og kontinuitet. Omfang: ca. 45 minutter Mål: Kunne finne og anvende historisk kunnskap Kunne argumentere for både brudd…
At en kilde er troverdig innebærer at du kan stole på informasjonen. Om kilden er en person, kan du spørre deg selv: "Har personen mye kunnskap om temaet hun ...
Kildekritikk handler om å vurdere kildens troverdighet og brukbarhet. For å granske og bruke kilder må du gjennom punktene under. Du trenger ikke følge punktene i denne rekkefølgen, men du må være innom alle. Da lærer du deg etter hvert å være kildekritisk og vurdere hva slags kilder du kan stole på. Kildekritikk handler også om å ...
Veiledningsmateriell og undervisningsopplegg Hører til Internett som kilde til kunnskap Mange veiledninger og undervisningsopplegg er publisert på Internett med sikte på at andre skal kunne ta dem i bruk i sin undervisning.
Et undervisningsopplegg som legger vekt på at kildekritikk ikke bare er viktig i forbindelse med ... Hvordan finne og vurdere kilder · TONE-regelen ...
Noen skriver at Google er en kilde, men Google er bare en søkemotor som finner informasjon fra andre kilder for deg. Derfor må du trykke deg ett hakk videre ...
Medietilsynet utvikler undervisningsopplegg om blant annet kildekritikk, ... nyheter og vurdere kilder – og tips om læringsressurser om digital dømmekraft.
Det en kilde har skrevet eller delt før kan vise om du kan stole på den. Dersom kilden har delt mye usann informasjon tidligere er det grunn til å bli skeptisk og …
Sep 06, 2020 · I dette tverrfaglige undervisningsopplegget i norsk og samfunnsfag vil elevene få kunnskap om falske nyheter og lære teknikker for å skille pålitelige kilder fra upålitelige. Strandryddeuka I samarbeid med Hold Norge Rent har vi utviklet et tverrfaglig, fullintegrert undervisningsopplegg knyttet til Strandryddeuka.
Hvordan kan vi vite at noe er sant? Og hva er egentlig falske nyheter? Her lærer du mer om hvordan du kan være kildekritisk og utvise digital dømmekraft. Snakk ...
Kildekritikk og falske nyheter. Et undervisningsopplegg som legger vekt på at kildekritikk ikke bare er viktig i forbindelse med oppgaveskriving, men også et sentralt tema i forhold til medborgerskap og demokrati. I lærerveiledningen er det en nedlastbar presentasjon og en kahoot om kildekritikk og falske nyheter.