Du lette etter:

forskning på lekser

Riktig bruk av lekser er viktig for elevenes læring - Narvik ...
https://www.narvik.kommune.no › riktig-bruk-av...
Forskning viser at lekser fungerer best når de inngår i en pedagogisk sammenheng. Læring på tidligere klassetrinn, lærerens relasjonelle.
Forskning på forsøk med leksefri skole i Trondheim (2019/200)
https://www.forskningsetikk.no › nesh › uttalelser › for...
Forsøket «Lekser i skolen» ble initiert og drives av Trondheim kommune (TK), og kommunen inviterte Norges teknisk-naturvitenskapelige ...
Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser - OsloMet
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/tenke-nytt-om-lekser
OsloMet-forsker mener det er på høy tid å ta en ny leksedebatt. – Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser, sier forsker og førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Nylig ble et forskningsarbeid hun og kolleger har gjort på hjemmeskole under koronapandemien publisert, og der kom det tydelige fram at mange norske elever ...
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no/.../lekser-har-ikke-stor-effekt/874045
13.01.2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt
Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker ...
Lekser - Utdanningsforskning.no
https://utdanningsforskning.no/temakategorier/teori-og-metode/lekser
23.06.2021 · Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen. Publisert: 22.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet ...
Hva sier forskningen om lekser? - udir.no
www.udir.no › tall-og-forskning › finn-forskning
May 06, 2021 · Strandberg (2013) peker på at forskning om hvordan lærere gir og vurderer lekser i for liten grad berører de problemene og konfliktene som leksene påfører mange elever og deres familier. I Holte (2016) forteller lærere på barnetrinnet i intervjuer at de praktiserer sanksjoner overfor elever som ikke har gjort lekser, f.eks. må disse ...
Hva sier forskningen om lekser? - Utdanningsdirektoratet
https://www.udir.no › finn-forskning › rapporter › hva-...
Skoler har anledning til å benytte lekser for å fremme elevenes ... et utvalg av forskningsoppsummeringer og annen forskning om lekser som ...
Lekser og forskning (video) - Utdanningsforskning.no
utdanningsforskning.no › 2019 › lekser-og-forskning
Mar 12, 2018 · Lekser og forskning (video) Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen. Førsteamanuensis ved Avdeling for lærerutdanning. Leder for Fagråd mot sosial ulikhet i helse ved Høgskolen i Østfold.
– Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser - OsloMet
https://www.oslomet.no › forskning › forskningsnyheter
Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy ...
Endelig rapport 10.03.21 - NTNU
https://www.ntnu.no › documents › Rapport+nr.+...
I sin egen forskning finner Gustafsson en positiv sammenheng mellom lekser i matematikk og resultater i faget blant elever i ungdomsskolen (Gustafsson, ...
Lekseforsker: – Nye læreplaner gjør det lettere ... - NRK
https://www.nrk.no/sorlandet/lekseforsker_-_-nye-laereplaner-gjor-det...
29.09.2020 · Lien Holte har ikke sett studier som viser at lekser har stor effekt på læring. Hennes egne kvalitative forskning fra 2016 viste at lekser faktisk kunne bli en …
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt › 874045
Jan 13, 2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser – en forskningsoversikt - Utdanningsforskning.no
https://utdanningsforskning.no › artikler › lekser--en-fo...
Når forskere måler leksenes betydning for elevers læring, kan mange faktorer spille inn. Hvilket fag har eleven fått lekse i? Hvor gammel er eleven? Hvordan er ...
Forsker: – Lekser har en positiv effekt – NRK Norge ...
https://www.nrk.no/norge/forsker_-_-lekser-har-en-positiv-effekt-1.12612746
20.10.2015 · SSB-forsker Marte Rønning peker på at norske data viser at gjennomsnittseleven tjener litt på å få lekser, men ifølge forskeren kan også lekser bidra til å …
Lekser er skadelig for veldig mange barn - Dagsavisen
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2018/06/01/lekser-er-skadelig-for...
01.06.2018 · Etter endt arbeidstid har elevene krav på fritid, det er ikke bare et krav, ... Forskning har vist at lekser kan skape helseproblemer som stress, angst og depresjon i alle skoletrinn.
Lekser er urettferdig! - forskning.no
forskning.no › lekser-er-urettferdig › 1008020
Jun 17, 2007 · Privilegerte elever tjener på lekser, andre barn taper. Dette mener forsker Karin Gustavsen Tvetene. Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. - Når skolen bruker lekser som et ledd i elevenes læring, kan skolen bidra til å reprodusere ulikhet, mener Karin Gustavsen Tvetene.
Forsker: – Lekser har en positiv effekt - NRK
https://www.nrk.no › norge › forsker_-_-lekser-har-en-...
Norsk forskning viser at en gjennomsnittlig elev gjør det bedre på skolen ved å ha lekser, men effekten er liten. ... LEKSER: Flere forskere peker ...
Lekser er urettferdig! - forskning.no
https://forskning.no/barn-og-ungdom-partner-skole-og-utdanning/lekser...
17.06.2007 · Lekser er urettferdig! Lekser er med på å opprettholde ulikhet i samfunnet. Privilegerte elever tjener på lekser, andre barn taper. Dette mener forsker Karin Gustavsen Tvetene. Jon Olav Skålid informasjonsleder.