May 19, 2013 · Leksefri skole –-Mye forskning viser at barn blir mer stresset av lekser, og det er en byrde for mange foreldre å sette seg inn i alt skolearbeidet. Det igjen gjør at det blir mye konflikter i hjemmet rundt lekser.
27.04.2015 · Sånn får vi god skole, mener skoleforskeren. Mange spør om hvordan vi kan få god skole. En skoleforsker på Hamar har svar. Thomas Nordahl er en av Norges mest kjente skoleforskere. På et felt der mange forskere nøler med å ville si noe sikkert, mener Nordahl at mye nå kan slås fast med ganske stor sikkerhet. Thomas Nordahl er ...
13.01.2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Ved å undersøke leksefrie skoler er målet å bidra med forståelse og kunnskap på feltet, samt å inspirere til mer forskning på området. Videre ønsket forsker å ...
23.06.2021 · Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy tid å ta en ny leksedebatt. Publisert: 23.06.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
forbindelse med forskning på effekten av lekser, og at det derfor er ... var ingen store forskjeller mellom leksefri skoler og de øvrige skolene og heller ...
20.03.2018 · Lekser og forskning (video) Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen. Førsteamanuensis ved Avdeling for lærerutdanning. Leder for Fagråd mot sosial ulikhet i helse ved Høgskolen i Østfold.
Nyskolen vil at dette skal være fokuset for foreldrene framfor tradisjonelle lekser. Ikke svart-hvitt. Det finnes forskning som sier at lekser er bra og det ...
17.06.2007 · Privilegerte elever tjener på lekser, andre barn taper. Dette mener forsker Karin Gustavsen Tvetene. Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. - Når skolen bruker lekser som et ledd i elevenes læring, kan skolen bidra til å reprodusere ulikhet, mener Karin Gustavsen Tvetene.