29.05.2018 · Spørsmålet bør ikke være lekser eller ikke lekser. Det bør være om leksene er utformet slik at de bidrar til læring. La oss ha tillit til skolene og …
22.09.2021 · Som elev på en leksefri skole synes jeg det er bra å ikke ha lekser. Du får frihet, og du får være mye mer sosial med venner og familie. Du kan også drive med fritidsaktiviteter og fortsatt ha tid til å gjøre andre ting.
06.05.2021 · Balanse mellom lekser og fritid. Barnekonvensjonen sier at barn har rett til fritid og hvile. Skolene bør reflektere over hvordan mengde og innhold i leksene kan bli håndterlig for alle elever. Det trenger ikke å bety at hver elev får individuelt tilpassede lekser, eller at leksene nivådeles, men at oppgavene gir rom for mestring og ...
De mener dette kan påvirke om de lykkes på skolen og at lekser kan skape et klasseskille mellom dem som får hjelp og ikke. ANNONSE Poppe, Cornelius / SCANPIX
09.09.2021 · Lekser har faktisk aldri vært lovfestet og Elevorganisasjonen slår høylytt fast at forslaget fra regjeringen fører leksedebatten i gal retning. De mener at lekser ikke øker læringsutbyttet, at det er urettferdig fordi noen foreldre kan hjelpe med lekser og andre kan ikke. Og endelig hevder de at lekser stjeler ungdoms fritid.
Vi vil her først og fremst se på hva forskning sier om hva lekser betyr for elevers læring. I tillegg vil vi diskutere hva vi kan utlede av noen andre forskningsresultater hva angår effekten av lekser. Denne oversikten pretenderer ikke å være altomfattende, den tar utgangspunkt i noen av de forskerne og forskningsresultatene som har tiltrukket seg mest oppmerksomhet innenfor …
07.09.2019 · Lekser eller ikke lekser, det er. et spørsmål. Lekser er et omstridt tema i den norske skolen. Foreldre, lærere og politikere hører ulike ting når du sier ordet «lekser». Noen hører forventninger og optimalisering av elevenes læringspotensial, mens andre hører prestasjonskrav og stress. Lyden av barn som gjør lekser kan også være ...