Du lette etter:

lekser forskning

Hva sier forskningen om lekser? - Udir
https://www.udir.no › finn-forskning › rapporter › hva-...
En amerikansk studie viser at elever opplever økt motivasjon og engasjement ved bruk av omvendt undervisning. I tillegg viser studien at lavt ...
Forskning på forsøk med leksefri skole i Trondheim (2019/200)
https://www.forskningsetikk.no › nesh › uttalelser › for...
Forsøket «Lekser i skolen» ble initiert og drives av Trondheim kommune (TK), og kommunen inviterte Norges teknisk-naturvitenskapelige ...
– Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser - OsloMet
https://www.oslomet.no › forskning › forskningsnyheter
Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy ...
Riktig bruk av lekser er viktig for elevenes læring - Narvik ...
https://www.narvik.kommune.no › riktig-bruk-av...
I denne artikkelen tar vi for oss noe av det forskningen sier om innholdet i leksene, og den betydningen de har for elevenes læring. TALL & FORSKNING #1 2016 ...
Lekser er urettferdig! - forskning.no
forskning.no › lekser-er-urettferdig › 1008020
Jun 17, 2007 · Lekser er urettferdig! Lekser er med på å opprettholde ulikhet i samfunnet. Privilegerte elever tjener på lekser, andre barn taper. Dette mener forsker Karin Gustavsen Tvetene. Jon Olav Skålid informasjonsleder.
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
https://www.ssb.no/forskning/offentlig-okonomi/utdanningsokonomi/...
22.01.2009 · Lekser øker forskjeller I likhet med det norske skolesystemet, har det nederlandske skolesystemet en lang tradisjon for å fremme like muligheter. Rønning finner imidlertid at hjemmelekser kan ha bidratt til motsatt effekt: Lekser bedrer skoleprestasjonene til elever med ressurssterke foreldre, mens det gir ingen effekt blant elever med mindre ressurssterke foreldre.
Forsker: – Lekser har en positiv effekt - NRK
https://www.nrk.no › norge › forsker_-_-lekser-har-en-...
Norsk forskning viser at en gjennomsnittlig elev gjør det bedre på skolen ved å ha lekser, men effekten er liten. ... LEKSER: Flere forskere peker ...
Lekser - Utdanningsforskning.no
utdanningsforskning.no › teori-og-metode › lekser
Jun 23, 2021 · Lekser og forskning (video) Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt › 874045
Jan 13, 2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser - Utdanningsforskning.no
https://utdanningsforskning.no/temakategorier/teori-og-metode/lekser
23.06.2021 · Lekser og forskning (video) Leksebevisst eller leksefri skole? I denne presentasjonen ser Kjersti Lien Holte fra Høgskolen i Østfold på egen, og andres, forskning på lekser som pedagogisk verktøy i skolen. Publisert: 22.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet ...
Lekser er urettferdig! - forskning.no
https://forskning.no/barn-og-ungdom-partner-skole-og-utdanning/lekser...
17.06.2007 · Lekser er urettferdig! Lekser er med på å opprettholde ulikhet i samfunnet. Privilegerte elever tjener på lekser, andre barn taper. Dette mener forsker Karin Gustavsen Tvetene. Jon Olav Skålid informasjonsleder.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no/.../lekser-har-ikke-stor-effekt/874045
13.01.2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser – en forskningsoversikt - Utdanningsforskning.no
https://utdanningsforskning.no › artikler › lekser--en-fo...
Når forskere måler leksenes betydning for elevers læring, kan mange faktorer spille inn. Hvilket fag har eleven fått lekse i? Hvor gammel er eleven? Hvordan er ...
Forsker: – Lekser har en positiv effekt – NRK Norge ...
https://www.nrk.no/norge/forsker_-_-lekser-har-en-positiv-effekt-1.12612746
20.10.2015 · SSB-forsker Marte Rønning peker på at norske data viser at gjennomsnittseleven tjener litt på å få lekser, men ifølge forskeren kan også lekser bidra til å …
Endelig rapport 10.03.21 - NTNU
https://www.ntnu.no › documents › Rapport+nr.+...
Forskningen omkring effekten av lekser viser at resultatet avhenger av hvilke fag det gis lekser i, elevenes alder og hvordan leksene utformes. Ofte er det for ...
Lekser – en forskningsoversikt
utdanningsforskning.no › artikler › 2016
Vi vil her først og fremst se på hva forskning sier om hva lekser betyr for elevers læring. I tillegg vil vi diskutere hva vi kan utlede av noen andre forskningsresultater hva angår effekten av lekser. Denne oversikten pretenderer ikke å være altomfattende, den tar utgangspunkt i noen av de forskerne og forskningsresultatene som har tiltrukket seg mest oppmerksomhet innenfor området ...
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt
Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker ...
Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser - OsloMet
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/tenke-nytt-om-lekser
OsloMet-forsker mener det er på høy tid å ta en ny leksedebatt. – Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser, sier forsker og førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Nylig ble et forskningsarbeid hun og kolleger har gjort på hjemmeskole under koronapandemien publisert, og der kom det tydelige fram at mange norske elever ...