Du lette etter:

grunnleggende ferdigheter fagfornyelsen

KF - Fagfornyelsen - hva betyr det egentlig?
https://www.kf.no/aktuelt/fagfornyelsen---hva-betyr-det-egentlig
27.02.2020 · Våren 2020 lanserer KF de digitale læremidlene eMatte, Skrible og Skolerom. Dette er verktøy som imøtekommer fagfornyelsen og dens krav til individuell opplæring, dybdelæring og grunnleggende ferdigheter. Ta gjerne kontakt for mer informasjon eller en presentasjon av verktøyene. Ønsker du å vite mer om våre digitale læremidler? Ta kontakt
Grunnleggende ferdigheter - Læreplan i norsk (NOR01-06)
https://www.udir.no/lk20/nor01-06/om-faget/grunnleggende-ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter Delvis innført Muntlige ferdigheter Muntlige ferdigheter i norsk er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte, fortelle og samtale.
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter - udir.no
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter Rammeverk for grunnleggende ferdigheter Rammeverket er revidert i forbindelse med fagfornyelsen. Det reviderte rammeverket ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 8. november 2017. Artikkel Sist endret: 15.11.2017 Last ned Skriv ut
Fagfornyelsen - udir.no
www.udir.no › lareplanverket › fagfornyelsen
Fagfornyelsen er navnet på prosessen med å utvikle og innføre nye læreplaner i Kunnskapsløftet. Nye læreplaner ble tatt i bruk fra 2020. Se nye læreplaner – Kunnskapsløftet 2020 Publisering av nye læreplaner Slik ble læreplanene utviklet Evaluering av fagfornyelsen Fant du det du lette etter?
Grunnleggende ferdigheter i alle fag - Universitetsforlaget
https://www.universitetsforlaget.no › grunnleggende-fer...
De grunnleggende ferdighetene muntlig bruk av språket, skriving, lesing, regning og bruk av digitale verktøy er skrevet inn i alle fagplanene og nedfelt i ...
Hva er grunnleggende ferdigheter? - Udir
https://www.udir.no › lareplanverket › stotte › hva-er-g...
De grunnleggende ferdighetene er integrert i kompetansemål, som en del av den kompetansen eleven skal utvikle i det aktuelle faget. I noen kompetansemål står ...
2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet - Udir
https://www.udir.no › laring-og-trivsel › rammeverk
Kommunisere og samhandle innebærer å kunne bruke digitale ressurser for kommunikasjon og samhandling. Digital samhandling innebærer bruk av digitale ressurser ...
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter - udir.no
www.udir.no › laring-og-trivsel › rammeverk
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Rammeverket er revidert i forbindelse med fagfornyelsen. Det reviderte rammeverket ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 8. november 2017. Rammeverket skal brukes av læreplangrupper som er oppnevnt av Utdanningsdirektoratet for å bistå i arbeidet med å utvikle og revidere læreplaner for fag i ...
Fagfornyelsens begrepsbruk - Utdanningsforskning.no
https://utdanningsforskning.no/artikler/2019/fagfornyelsens-begrepsbruk
Fagfornyelsens begrepsbruk Kompetansemålene innenfor fagfornyelsen blir beskrevet sammen med begreper som «grunnleggende ferdigheter», «tverrfaglige tema» og «kjerneelementer». Men når begrepene har uklart innhold og derfor er vanskelige å skille fra hverandre, kan forsøket på å oppnå presisjon lett føre til at man heller mister oversikten.
Fagfornyelsen - udir.no
https://www.udir.no/fagfornyelsen
Fagfornyelsen er navnet på prosessen med å utvikle og innføre nye læreplaner i Kunnskapsløftet. Nye læreplaner ble tatt i bruk fra 2020. Se nye læreplaner – Kunnskapsløftet 2020 Publisering av nye læreplaner Slik ble læreplanene utviklet Evaluering av …
Grunnleggende ferdigheter - Læreplan i norsk (NOR01-06)
www.udir.no › om-faget › grunnleggende-ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter Delvis innført Muntlige ferdigheter Muntlige ferdigheter i norsk er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte, fortelle og samtale.
Grunnleggende ferdigheter - Udir
https://www.udir.no › Om-temaene-i-Elevundersokelsen
I læreplanverket er det definert fem grunnleggende ferdigheter som er viktige forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv: Muntlige ...
2.3 Grunnleggende ferdigheter - Udir
http://www.udir.no › overordnet-del › grunnleggende-f...
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del ...
Fagfornyelsen - files.nettsteder.regjeringen.no
https://files.nettsteder.regjeringen.no/.../2018/04/Fagfornyelsen.pdf
•de grunnleggende ferdighetene beholdes - men skal videreutvikles •prinsipper som tilpasset opplæring og elevmedvirkning er fortsatt viktige - for læreplaner, vurdering og for opplæringspraksis Læreplaner for fag - prinsipper/hva skal gjøres?
Grunnleggende ferdigheter – på tide med nytt refreng
https://www.utdanningsnytt.no/fagfornyelsen-grunnleggende-ferdigheter-hurdalsplattfor...
17.10.2021 · Definisjonen av grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet er bred og er knyttet til literacy, det vil si å kunne kommunisere og delta i ulike samfunnsmessige og kulturelle sammenhenger. Dette ligger nær en kompetanseforståelse og underbygger at man i fremtiden bør bruke kompetansebegrepet i stedet for ferdighetsbegrepet.
2 Rammeverk for grunnleggende ferdigheter - Udir
https://www.udir.no › laring-og-trivsel › rammeverk
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive. Disse ...
6.1 Grunnleggende ferdigheter: PfDKMOOC
https://hiof.instructure.com › courses › pages › 6-dot-1-...
Her slås det fast at læreplanverket (fremdeles) definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter ...
2.3 Grunnleggende ferdigheter - udir.no
https://www.udir.no/.../grunnleggende-ferdigheter
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del av den faglige kompetansen og nødvendige redskaper for læring og faglig forståelse.
Hva er grunnleggende ferdigheter? - udir.no
https://www.udir.no/.../lareplanverket/stotte/hva-er-grunnleggende-ferdigheter
Hva de grunnleggende ferdighetene innebærer i det enkelte fag kommer til uttrykk gjennom egne tekster under «Om faget» i den enkelte læreplan. I fag som går over flere trinn, beskriver tekstene også hvordan ferdighetene utvikles. Ferdighetene er integrert i kompetansemål
Norsk (NOR01‑06) Grunnleggende ferdigheter - Udir
http://www.udir.no › nor01-06 › om-faget › grunnlegg...
Norsk (NOR01‑06) Grunnleggende ferdigheter · Muntlige ferdigheter. Muntlige ferdigheter i norsk er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte, fortelle og ...
Rammeverk for grunnleggende ferdigheter - Udir
https://www.udir.no › laring-og-trivsel › rammeverk-fo...
Rammeverket er revidert i forbindelse med fagfornyelsen. Det reviderte rammeverket ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 8. november 2017.
2.3 Grunnleggende ferdigheter - udir.no
www.udir.no › grunnleggende-ferdigheter
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del av den faglige kompetansen og nødvendige redskaper for læring og faglig forståelse.
Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen
https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-fagartikkel-fagfornyelse/kjerneelementene...
14.07.2021 · Utvikling av tegneferdigheter er her helt grunnleggende for å kunne kommunisere ideer, erfaringer, budskap og sammenhenger. 4. Kulturforståelse – innebærer at elevene skal utforske samtidens visuelle kultur og kulturarv fra ulike verdensdeler som kilde til opplevelser og inspirasjon til egen skapende praksis.
Samfunnsfag (SAF01‑04) Grunnleggende ferdigheter - Udir
https://www.udir.no › saf01-04 › om-faget › grunnlegg...
Samfunnsfag (SAF01‑04) Grunnleggende ferdigheter · Muntlige ferdigheter. Muntlige ferdigheter i samfunnsfag innebærer å kunne lytte til, tolke, formulere og ...
Hva er grunnleggende ferdigheter? - udir.no
www.udir.no › hva-er-grunnleggende-ferdigheter
Hva de grunnleggende ferdighetene innebærer i det enkelte fag kommer til uttrykk gjennom egne tekster under «Om faget» i den enkelte læreplan. I fag som går over flere trinn, beskriver tekstene også hvordan ferdighetene utvikles. Ferdighetene er integrert i kompetansemål