Du lette etter:

digitale ferdigheter udir

Utvikle digital kompetanse i skolen - udir.no
www.udir.no › kvalitet-og-kompetanse
Kartlegg og drøft lærernes digitale ferdigheter og kompetanse Definer mål for skolens arbeid med digital læring (hvordan de ulike fagene kan bidra til å oppfylle læreplanen). Utarbeid en plan for hvordan skolen skal jobbe med teknologi i fagene (kompetanseheving, ansvarsfordeling mellom fagene, arbeid på fagteam og integrering i fag).
Digitalisering i barnehage og skole - udir.no
www.udir.no › kvalitet-og-kompetanse
Et av kapitlene i Utdanningsspeilet 2021 tar for seg digital infrastruktur, digital pedagogisk praksis, digitale ferdigheter og personvern og informasjonssikkerhet. Funn fra Monitor Monitor var en undersøkelse av digitalisering i skole og barnehage, som ble gjennomført annethvert år mellom 2003 og 2019.
2.3 Grunnleggende ferdigheter - Udir
http://www.udir.no › overordnet-del › grunnleggende-f...
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del ...
2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet - Udir
https://www.udir.no › laring-og-trivsel › rammeverk
Digitale ferdigheter vil si å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å kommunisere og samhandle med andre i ...
2 Rammeverk for grunnleggende ferdigheter - udir.no
www.udir.no › laring-og-trivsel › rammeverk
2 Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Utdanningsdirektoratet har utviklet et rammeverk for fem grunnleggende ferdigheter. Disse er digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive. Rammeverket skal brukes av læreplangrupper i arbeidet med å utvikle og revidere læreplaner for fag.
2 Rammeverk for grunnleggende ferdigheter - udir.no
https://www.udir.no/.../rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/rammeverk
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive. Disse ferdighetene er en del av kompetansen i fag og nødvendige redskaper for læring og utvikling. De er samtidig en forutsetning for at elevene skal kunne vise sin kompetanse.
Samfunnsfag (SAF01‑04) Grunnleggende ferdigheter - Udir
https://www.udir.no › saf01-04 › om-faget › grunnlegg...
Samfunnsfag har et særlig ansvar for at elevene utvikler digitalt medborgerskap. Digitale ferdigheter i samfunnsfag innebærer å kunne bruke digitale verktøy ...
Grunnleggende ferdigheter - Udir
https://www.udir.no › Om-temaene-i-Elevundersokelsen
... arbeid og samfunnsliv: Muntlige ferdigheter, å kunne skrive, å kunne lese, å kunne regne og digitale ferdigheter. Ferdighetene er avgjørende redskaper ...
Digitale ferdigheter (tilleggsbolk 14) - Udir
https://www.udir.no › brukerundersokelser › digitale-fe...
Digitale ferdigheter (tilleggsbolk 14). Spørsmål til 10. trinn og vg1. På skolen lærer jeg å være kritisk til informasjonen jeg finner på Internett.
Høring informasjonsteknologi - hoering.udir.no
https://hoering.udir.no/Hoering/v2/1489
Digitale ferdigheter Digitale ferdigheter i informasjonsteknologi innebærer å bruke og velge relevante digitale verktøy til å søke etter, utveksle, bearbeide og presentere informasjon. Det innebærer videre å kritisk vurdere kilder og vise god digital dømmekraft.
Ferdighets- områder Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4 Nivå 5 - Udir
https://www.udir.no › filer › arbeid-med-lareplaner
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet. Ferdighets- områder. Nivå 1. Nivå 2. Nivå 3. Nivå 4. Nivå 5. Bruke og forstå. Bruker enkel tekst- og.
Norsk (NOR01‑06) Grunnleggende ferdigheter - Udir
http://www.udir.no › nor01-06 › om-faget › grunnlegg...
Digitale ferdigheter i norsk er å kunne finne, vurdere og bruke digitale kilder i arbeid med tekst. Det innebærer å bruke digitale ressurser kreativt til å ...
Utvikle digital kompetanse i skolen - Udir
https://www.udir.no › kvalitet-og-kompetanse › utvikle...
Lærerne må tolke, forstå og bruke læreplanverket i lys av digitale ferdigheter og teknologi i fag. Lærerne vil ha ulik grad av digital ...
2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet - udir.no
https://www.udir.no/.../2.1-digitale-ferdigheter
Digitale ferdigheter vil si å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å kommunisere og samhandle med andre i digitale omgivelser. Det innebærer …
Utvikle digital kompetanse i skolen - udir.no
https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital...
Digitale ferdigheter PfDK-Mooc Kompetansepakkene må arbeides med gjennom kollektivt arbeid i profesjonsfellesskapet. Utprøving, deling av erfaringer og refleksjoner er sentralt. På siden Utvikle praksis sammen er det listet opp flere metoder og strategier for kollektivt arbeid.
2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet - udir.no
www.udir.no › 2
Digitale ferdigheter vil si å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å kommunisere og samhandle med andre i digitale omgivelser. Det innebærer å kunne bruke digitale ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver. Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital ...
Digitale ferdigheter (tilleggsbolk 14) - udir.no
https://www.udir.no/.../tilleggssporsmal-i-Elevundersokelsen/digitale-ferdigheter
Til forsiden Innholdsfortegnelse Last ned Skriv ut Digitale ferdigheter (tilleggsbolk 14) Spørsmål til 10. trinn og vg1 På skolen lærer jeg å være kritisk til informasjonen jeg finner på Internett Svaralternativ: I alle eller de fleste fag - I mange fag – I noen fag - I svært få fag - Ikke i noen fag Spørsmål til alle trinn
Kartleggingsprøver - udir.no
https://www.udir.no/eksamen-og-prover/prover/kartlegging-gs
01.03.2022 · Digitale kartleggingsprøver. Fra 2023 blir alle kartleggingsprøvene digitale. Udir har kartleggingsprøver i lesing og regning for 1. og 3. trinn. Prøvene for 1. trinn er frivillige for skolene å gjennomføre, og prøvene for 3. trinn er obligatoriske. 1. trinnsprøvene gjennomføres på våren og 3. trinnsprøvene gjennomføres på høsten.
Kompetanseområdene i rammeverket - Udir
https://www.udir.no › kompetanseomradene
Fag og grunnleggende ferdigheter. En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer har forståelse for hvordan den digitale utviklingen endrer og utvider ...
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet Ferdighets
https://www.udir.no/globalassets/filer/laring-trivsel/arbeid-med-lare...
digitale begreper. Navigerer på ulike digitale ressurser og følger regler for å beskytte digitalt utstyr og informasjon. Bruker digitale formkrav i egne tekster Navigerer Velgerpå digitale ressurser i nettverk og eget digitalt og informasjon. Følger digitale formkrav tilpasset situasjon og ål. egnede digitale ressurser og har strategier
Utdanningsforbundet etterlyser bedre kontroll av digitale …
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/utdanningsforbundet-etterlyser...
2 dager siden · Digitale ferdigheter har fått en tydeligere plass i de nye læreplanene, og flere av lærerverkene og verktøyene er på skjerm. Men hvem sørger for at den pedagogiske kvaliteten er på plass? Ifølge...
Symbaloo Gallery
www.symbaloo.com › mix
You searched for Digitale ferdigheter - udir. Showing 1 - 12 of 3044 results. Digitale ferdigheter
Vedlegg - udir.no
www.udir.no › kvalitet-og-kompetanse
Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, skape digitale produkter og kommunisere. Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital dømmekraft gjennom å tilegne seg kunnskap og gode strategier for ...
Digitalisering i barnehage og skole - Udir
https://www.udir.no › kvalitet-og-kompetanse › profesj...
... for eksempel når det gjelder økt digital kompetanse blant lærere, ... at elevenes digitale ferdigheter er en forutsetning for livsmestring og å lykkes i ...
Digitalisering i barnehage og skole - udir.no
https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse
Digitalisering i lærerutdanningene 1. januar 2018 begynte en 3-årig satsning på digitalisering i grunnskolelærerutdanningen. Fem lærerutdanningsinstitusjoner ble tildelt 89,6 millioner kroner for å gjennomføre prosjektet. Framtidens klasserom i lærerutdanningene Bakgrunn Hva er framtidens klasserom?