De fem grunnleggende ferdighetene i læreplanverket er: Å kunne lese. Å kunne skrive. Å kunne regne. Muntlige ferdigheter. Digitale ferdigheter. Skolen skal legge til rette for og støtte elevenes utvikling av de fem grunnleggende ferdighetene gjennom hele opplæringsløpet. Overordnet del 2.3.
Den grunnleggende leseopplæringen innebærer å mestre lesing av papirtekster og skjermbaserte tekster med konsentrasjon, utholdenhet, flyt og sammenheng. I opplæringen blir den funksjonelle leseferdigheten utviklet videre gjennom kunnskap om og erfaring med ulike tekster i de enkelte fagene. Dette innebærer å kunne orientere seg i et ...
2 Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. 2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet. 2.2 Muntlige ferdigheter som grunnleggende ferdighet. 2.3 Å kunne lese som grunnleggende ferdighet. 2.4 Å kunne regne som grunnleggende ferdighet. 2.5 Å kunne skrive som grunnleggende ferdighet. Neste side.
Muntlige ferdigheter i vg2 bilskade, lakk og karosseri innebærer å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale. Det innebærer å bruke fagspråk og å sette ord på, forklare og begrunne hva som gjøres under utførelsen av faglige oppgaver, drøfte og reflektere over faglige emner og tilpasse muntlig tekst til mottaker og formål.
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del ...
Muntlige ferdigheter i matematikk innebærer å skape mening gjennom å samtale i og om matematikk. Det vil si å kommunisere ideer og drøfte matematiske ...
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive. Disse ...
Muntlige ferdigheter innebærer å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. Det betyr å mestre ulike språklige handlinger og å samordne verbale og andre ...
De fem grunnleggende ferdighetene i læreplanverket er: Å kunne lese. Å kunne skrive. Å kunne regne. Muntlige ferdigheter. Digitale ferdigheter. Skolen skal legge til rette for og støtte elevenes utvikling av de fem grunnleggende ferdighetene gjennom …
Digitale ferdigheter vil si å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å kommunisere og samhandle med andre i ...
De grunnleggende ferdighetene er integrert i kompetansemål, som en del av den kompetansen eleven skal utvikle i det aktuelle faget. I noen kompetansemål står ...
Grunnleggende ferdigheter Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I skogfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik: Muntlige ferdigheter i skogfaget innebærer å foreslå, diskutere og begrunne faglige valg og løsninger i arbeidsutførelsen.
Samfunnsfag (SAF01‑04) Grunnleggende ferdigheter · Muntlige ferdigheter. Muntlige ferdigheter i samfunnsfag innebærer å kunne lytte til, tolke, formulere og ...
I læreplanverket er det definert fem grunnleggende ferdigheter som er viktige forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv: Muntlige ...
Grunnleggende ferdigheter. Skolen skal legge til rette for og støtte elevenes utvikling av de fem grunnleggende ferdighetene gjennom hele opplæringsløpet. Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. Disse ferdighetene er del av den faglige kompetansen og ...
Å kunne skrive i historiefaget er å kunne planlegge og utforme tekster med et fagspråk tilpasset formål og mottaker. Det betyr å kunne presentere et faglig emne presist og selvstendig og å kunne bruke faglige kunnskaper og begreper i selvstendige refleksjoner om forhold i fortiden. Å skrive er også en måte å utvikle og strukturere tanker på og en metode for å lære i faget. Å ...
Norsk (NOR01‑06) Grunnleggende ferdigheter · Muntlige ferdigheter. Muntlige ferdigheter i norsk er å kunne samhandle med andre gjennom å lytte, fortelle og ...
2 Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. 2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet. 2.2 Muntlige ferdigheter som grunnleggende ferdighet. 2.3 Å kunne lese som grunnleggende ferdighet. 2.4 Å kunne regne som grunnleggende ferdighet. 2.5 Å kunne skrive som grunnleggende ferdighet. Neste side.