Hurtigrute forlis stadt Hurtigruten St. Svithuns forlis 30. september 1943 .. Hurtigruten St. Svithuns forlis 30. september 1943. Hurtigruta St Svithun ved kai i Brønnøysund 06.09.1943. DS St Svithun ble bygd for Det Stavangerske Damibsselskap i 1927 i Polen. 30.
16 nordlandsjekter forliste på Stadhavet på veg til Bergen med last. ... Hurtigruteskipet D/S «Ryfylke» vart senka ved Stad 5. februar 1941 av ein britisk ...
DS "St Svithun" ble bygd for Det Stavangerske Dampskibsselskap i 1927 i Polen. 30. september 1943 ble St Svithun angrepet av britiske bombefly og det etterfølgende forliset gjorde stort inntrykk, også i Nordland.Dampskipet og forlisetDS "St Svithun" gikk i fast rotasjon som hurtigrute fra 1927 til 1943. Fra 1931 var skipet utstyrt med kjølerom for fisk og radiotelegraf.30. …
Den 30. september 1943 var sørgåande hurtigrute "Sanct Svithun" på veg frå Ålesund til Måløy. Det blæs sterk kuling frå sørvest. I Ervik ytst på Stadlandet ...
17.09.2011 · Det tredje hurtigruteskipet med dette navnet. Kom ut for storm på Stadt 13. november 2004 og fikk en nødutgangsluke slått inn av hard sjø. Har ellers gått uten større uhell. Finnmarken er forhåndsrekvirert av Forsvaret som hospitalskip. Ligger i dag som hotellskip i Australia. M/S Trollfjord 2002- . Første hurtigrute med dette navnet.
05.05.2011 · Innslaget handler om to personer som er tilbake på stedet der de var med på forliset med DS Nordstjernen. 22. september 1954 var DS Nordstjernen på nordgående fra Svolvær til Stokmarknes med ...
Vi har hatt 2 dramatiske forlis som begge satte mørke spor i Hurtigrutens historie. Det var forlisene av DS Nordstjernen som gikk på grunn i Raftsundet 22.september 1954, og MS Sanct Svithun som 21.oktober 1962 var sterkt ute av kurs og forliste ved Nordøyan fyr.
Forliset[rediger | rediger kilde] ... 30. september 1943 var DS «Sanct Svithun» på sørgående fra Ålesund i sørvest sterk kuling. Klokken 18:45 utenfor Stadlandet ...
Siden 1893 har Hurtigruten vært et kjennetegn langs den norske kysten. Skipene våre har sin helt egen stil, sin helt egen sjarme og vi mener også de har sin egen sjel. På alle skipene i dagens flåte vil du finne moderne fasiliteter nøye blandet med ekte karakter.
Den mest dramatiske krigshandlinga i Selje var då hurtigruteskipet Sanct Svithun vart bomba og forliste ved Kobbeholmen utanfor Ervik på Stadlandet under ...
«Sanct Svithun»-forliset inntraff 21. oktober 1962 på havstykket Folda utenfor Nord-Trøndelag. Hurtigruteskipet MS «Sanct Svithun» fra Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) grunnstøtte og sank ved Nordøyan fyr som følge av feilnavigering, og 41 personer omkom.