Du lette etter:

idemakt definisjon

NOU 2011: 4 - regjeringen.no
www.regjeringen.no › no › dokumenter
3.4.1 Definisjon og utvikling 24. Egne merkevarer (EMV) er produkter hvis resept og merke eies av en dagligvarekjede. I Norge ligger dette eierskapet til de fire paraplykjedene. Produktets resept og utseende kontrolleres i sin helhet av kjeden, og kjeden har eiendomsretten til produktdesignet. EMV selges kun i den kjeden som eier varemerket.
NOU 2011: 4 - regjeringen.no
www.regjeringen.no › no › dokumenter
1.1.1 Oppnevning og mandat. Utvalget ble oppnevnt i statsråd 19. februar 2010. Innledningsvis i utvalgets mandat blir det vist til Regjeringens politiske plattform for 2009 – 2013, jf. avsnittet om forbrukerpolitikk: Gjennomføre en utredning om styrkeforholdene i verdikjeden for mat som skal bidra til åpenhet og innsyn, samt sikre ...
I hvilken grad påvirker EMV konkurransen i det norske ...
kristiania.brage.unit.no › kristiania-xmlui › bit
! 6! 1.0 Innledning I denne delen av oppgaven vil vi introdusere temaet, samt begrunne bakgrunnen for å skrive om dette emnet. Videre vil redegjøre for problemstillingen og avgrensninger i oppgaven.
massemedier – Store norske leksikon
https://snl.no/massemedier
Massemedier er teknologiske meddelelsesmidler som gjør det mulig å nå et stort og sammensatt publikum på kort tid innenfor et geografisk vidt område. De viktigste massemediene er presse, radio og fjernsyn. De når ut til store grupper på veldig kort tid og brukes daglig av store deler av befolkningen. Til massemediene regnes også ukeblader, bøker, tidsskrifter, film, CD-er og …
NOU 2011: 4 - Lovdata
lovdata.no › static › NOU
NOU Norges offentlige utredninger 2011: 4 Departementenes servicesenter Informasjonsforvaltning Oslo 2011 Mat, makt og avmakt – om styrkeforholdene i verdikjeden for mat
Ideologisk makt – Wikipedia
no.wikipedia.org › wiki › Ideologisk_makt
Ideologisk makt. Ideologisk makt er makt over tanker, verdier, følelser og selvoppfatning. I vid forstand ligger den ideologiske makten for det første i begrepene og kategoriene som gir mening til verden omkring oss. Kildene til slike meningsgivende kategorier kan variere. Det kan være profesjoner og intellektuelle, vitenskap og litteratur ...
Internasjonale forhold - Politikk, individ og samfunn - VG1
https://www.studocu.com › videregaende-skole-vg › int...
Læreplanmål – definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir ... muslimer, men det er mest snakk om landområder og man trekker inn idemakt, ...
I hvilken grad påvirker EMV konkurransen i det norske ...
https://kristiania.brage.unit.no/kristiania-xmlui/bitstream/handle/...
! 6! 1.0 Innledning I denne delen av oppgaven vil vi introdusere temaet, samt begrunne bakgrunnen for å skrive om dette emnet. Videre vil redegjøre for …
Ideologiens makt - Morgenbladet
https://www.morgenbladet.no › ideer › debatt › 2018/05/11
Jeg viser også hvordan den politiske forvirringen kom til konkret uttrykk i Arbeiderpartiets politikk for å definere det «nye store vi», ...
NOU 2011: 4 - regjeringen.no
https://www.regjeringen.no › ... › NOU 2011: 4
Idémakt er den makt som gir en aktør evne til å påvirke andre aktørers ønsker og oppfatninger av hva som er ønskelig og mulig.
Internasjonale-forhold.docx - Internasjonale forhold Makt ...
https://www.coursehero.com/file/46724908/Internasjonale-forholddocx
View Internasjonale-forhold.docx from EN MISC at Høgskolen i Oslo. Internasjonale forhold Makt i verdenssamfunnet Læreplanmål – definere begrepet makt og gi …
NOU 2011: 4 - regjeringen.no
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2011-4/id640128/?ch=2
1.1.1 Oppnevning og mandat. Utvalget ble oppnevnt i statsråd 19. februar 2010. Innledningsvis i utvalgets mandat blir det vist til Regjeringens politiske plattform for 2009 – 2013, jf. avsnittet om forbrukerpolitikk: Gjennomføre en utredning om styrkeforholdene i verdikjeden for mat som skal bidra til åpenhet og innsyn, samt sikre ...
2. Markedsføring, modeller og makt i norsk dagligvarehandel
https://www.idunn.no › doi
Organisasjonen American Marketing Association har over tid endret på definisjonen flere ganger. Den siste versjonen ble vedtatt i juli 2013 og har følgende ...
(PDF) Utviklingshjelp, utenrikspolitikk og makt: Den norske ...
www.academia.edu › 33855573 › Utviklingshjelp
Utviklingshjelp, utenrikspolitikk og makt: Den norske modellen [Development aid, foreign policy and power. The Norwegian model, in Norwegian]
Ideologisk makt – Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/Ideologisk_makt
Ideologisk makt er makt over tanker, verdier, følelser og selvoppfatning. I vid forstand ligger den ideologiske makten for det første i begrepene og kategoriene som gir mening til verden omkring oss. Kildene til slike meningsgivende kategorier kan variere. Det kan være profesjoner og intellektuelle,
Politikk og menneskerettigheter: Internasjonal politikk (kap 8-13)
https://quizlet.com › politikk-og-menneskerettigheter-in...
I tillegg får det ofte mange negative reaksjoner. -Idemakt: Makt bygd opp av ideer, ideologi eller religion. Kalt en myk makt. For at denne makten skal være ...
MAS5100 Masteroppgave
https://kristiania.brage.unit.no/kristiania-xmlui/bitstream/handle...
01.11.2021 · Kandidatnummer: 6064 6081 MAS5100 Masteroppgave Maktforhold i fotballen: En kvalitativ studie av agenters rolle Power Relations in Football: A qualitative study of agents'
Misforstått matmakt : Paraplyen
paraplyen.prototypes.no/paraplyen/arkiv/2011/april/misforstat
I utvalgets definisjon av begrepet makt klarer det å snu alt dette på hodet, og kjøpermakt fremstilles som noe entydig negativt. Med et slikt utgangspunkt mister utvalget av syne de gunstige effektene av maktforskyvningen i norsk dagligvaresektor.
2. Markedsføring, modeller og makt i norsk dagligvarehandel ...
www.idunn.no › modeller › 2_markedsfoering_modeller
Den mest kjente bidragsyteren er nok Grönroos med følgende definisjon: «Marketing is to identify and establish, maintain and enhance and, when necessary, terminate relationships with customers, and other stakeholders, at a profit so that the objectives of all parties involved are met; this is done by mutual exchange and fulfilment of ...
2. Markedsføring, modeller og makt i norsk ...
https://www.idunn.no/modeller/2_markedsfoering_modeller_og_makt_i...
Den mest kjente bidragsyteren er nok Grönroos med følgende definisjon: «Marketing is to identify and establish, maintain and enhance and, when necessary, terminate relationships with customers, and other stakeholders, at a profit so that the objectives of all parties involved are met; this is done by mutual exchange and fulfilment of promises.» (Grönroos 1994)
Ideologisk makt - Wikipedia
https://no.wikipedia.org › wiki › Ideologisk_makt
Ideologisk makt er makt over tanker, verdier, følelser og selvoppfatning. I vid forstand ligger den ideologiske makten for det første i begrepene og ...
Utviklingshjelp, utenrikspolitikk og makt - Terje Tvedt om ...
https://norsketenkemaater.w.uib.no › files › 2016/07
Det Store Vis talsmann, og gir en operasjonaliserbar definisjon av makt. ... Videre: «Public diplomacy» er blitt viktigere, definert som «idémakt».
Sammendrag kapittel 18: Statenes utenrikspolitikk - Politikk og ...
https://politikkogmakt-versjon2.cappelendamm.no › tekst
Makt er evnen til å få viljen sin igjennom og nå de mål en har satt seg. I hvilken grad en stat er i stand til å utøve makt, kommer an på hvor store ressurser ...
NOU 2011: 4 - regjeringen.no
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2011-4/id640128/?ch=1
31.12.2010 · 3.4.1 Definisjon og utvikling 24; 3.4.2 Bedre økonomi for paraplykjedene med EMV; 3.4.3 Økt kundelojalitet for kjedene med EMV; 3.4.4 EMV reduserer paraplykjedenes avhengighet og styrker deres forhandlingsposisjon; 3.4.5 Nærmere om utviklingen av EMV; 3.4.6 EMV – utviklingen innen kjøtt; 3.5 Leverandørleddet. 3.5.1 Aktører på ...
Hvor går Kina? - Peace Research Institute Oslo
https://www.prio.org › download › publicationfile
disse defineres av partiet og Kinas intellektuelle, enten hver for seg eller i et diskursivt fellesskap. ... pengemakt og idémakt (ideational power).