Du lette etter:

lekser er bra forskning

Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt
Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker ...
Ja til lekser - Ernas blogg
https://erna.no/2018/05/14/et-forsvar-lekser
14.05.2018 · Ja til lekser. Det er mye debatt om vi skal ha lekser eller ikke nå. Jeg har sympati med at mange kan oppleve lekser som frustrerende, uten at det betyr jeg er enig i konklusjonen om at de bør fjernes. Jeg mener i hvert fall at det er bedre grunner til å ha lekser, enn det er for å kutte dem ut. For det første: Lekser er et pedagogisk ...
Lekser – en forskningsoversikt
utdanningsforskning.no › artikler › 2016
Vi vil her først og fremst se på hva forskning sier om hva lekser betyr for elevers læring. I tillegg vil vi diskutere hva vi kan utlede av noen andre forskningsresultater hva angår effekten av lekser. Denne oversikten pretenderer ikke å være altomfattende, den tar utgangspunkt i noen av de forskerne og forskningsresultatene som har tiltrukket seg mest oppmerksomhet innenfor området ...
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no/.../lekser-har-ikke-stor-effekt/874045
13.01.2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
– Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser - OsloMet
https://www.oslomet.no › forskning › forskningsnyheter
Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy ...
Lekser er ikke bra for barna - Foreldre
https://www.klikk.no/foreldre/lekser-er-ikke-bra-for-barna-3548129
Lekser er ikke bra for barna Slipp barna fri! Når barn blir skoleleie allerede på barneskolen, er det på tide å debattere hvor mye lekser de egentlig har godt av. ... Forsker Marte Rønning ved Statistisk Sentralbyrå har publisert mye interessant forskning om temaet. Annonsørinnhold .
Lekser er urettferdig! - forskning.no
https://forskning.no/.../lekser-er-urettferdig/1008020
17.06.2007 · Lekser er urettferdig! Lekser er med på å opprettholde ulikhet i samfunnet. Privilegerte elever tjener på lekser, andre barn taper. Dette mener forsker Karin Gustavsen Tvetene. Jon Olav Skålid informasjonsleder.
Lekser eller ikke lekser, det er et spørsmål - adressa.no
https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/ordetfritt/2019/09/07/Lekser...
07.09.2019 · Lekser eller ikke lekser, det er. et spørsmål. Lekser er et omstridt tema i den norske skolen. Foreldre, lærere og politikere hører ulike ting når du sier ordet «lekser». Noen hører forventninger og optimalisering av elevenes læringspotensial, mens andre hører prestasjonskrav og stress. Lyden av barn som gjør lekser kan også være ...
Forsker: – Lekser har en positiv effekt - NRK
https://www.nrk.no › norge › forsker_-_-lekser-har-en-...
Norsk forskning viser at en gjennomsnittlig elev gjør det bedre på skolen ved å ha lekser, men effekten er liten. ... LEKSER: Flere forskere peker ...
Riktig bruk av lekser er viktig for elevenes læring - Narvik ...
https://www.narvik.kommune.no › riktig-bruk-av...
I denne artikkelen tar vi for oss noe av det forskningen sier om innholdet i leksene, og den betydningen de har for elevenes læring. TALL & FORSKNING #1 2016 ...
Ja til lekser - Ernas blogg
https://erna.no › ... › Blogg › Ja til lekser - Ernas blogg
For det fjerde: Lekser gir gode arbeidsvaner. Det lærer elevene hvordan de best på egenhånd kan tilegne seg kunnskap. En gjennomgang av ...
Leksefri skole er bra for alle - iRisør
https://www.irisor.no/2021/09/05/leksefri-skole-er-bra-for-alle
05.09.2021 · Leksefri skole vil utjevne forskjeller, siden foreldrene får mindre å si for hvor mye man lærer. I tillegg vil familiene få mindre stress i hverdagen, og lærerne kan bruke tid på undervisning framfor å kontrollere lekser.». En omfattende forskningsrapport fra Kunnskapssenteret for utdanning (2017) viser at lekser og tidspress er med på ...
Ja til lekser - Ernas blogg
erna.no › 2018/05/14 › et-forsvar-lekser
May 14, 2018 · En gjennomgang av forskning fra 2006 sier oss at lekser utvikler elevenes arbeidsvaner, disiplin og evne til selvstendig problemløsning. Jeg mener det er viktig at vi helt fra skolestart gir elevene de verktøyene de trenger for å tenke selvstendig, jobbe selvstendig og kunne selv finne frem til hva som gode kilder og hva som er feilaktige kilder.
Lekser - Utdanningsforskning.no
utdanningsforskning.no › teori-og-metode › lekser
Jun 23, 2021 · Lekser, hva er det, hvorfor har vi det og hvordan gjør vi det? Lekser som læring – lærernes bruk av lekser som del av læring. Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap.
Lekser – en forskningsoversikt - Utdanningsforskning.no
https://utdanningsforskning.no › artikler › lekser--en-fo...
Når forskere måler leksenes betydning for elevers læring, kan mange faktorer spille inn. Hvilket fag har eleven fått lekse i? Hvor gammel er eleven? Hvordan er ...
Lekser: Er Det Bra for Barna? Her"s Hva Forskningen Sier ...
https://belowzerofatfreezingclinic.com/nb/lekser-er-bra-for-barna-her...
13.11.2020 · Nye løsninger og tilnærminger til lekser er forskjellig i ulike samfunn, og disse lokale debatter er komplisert av det faktum at selv en utdanning som ekspertene er uenige om hva som er best for barna., forskningen. Den mest omfattende forskning på lekser til dato kommer fra en 2006 meta-analyse ved Duke University psykologi professor Harris ...
Forsker: – Lekser har en positiv effekt – NRK Norge ...
https://www.nrk.no/norge/forsker_-_-lekser-har-en-positiv-effekt-1.12612746
20.10.2015 · – Vi fant at lekser har en positiv effekt, men den er ganske liten, sier Torberg Falch, professor i samfunnsøkonomi ved NTNU. Sammen med forsker ved Statistisk sentralbyrå (SSB) Marte Rønning ...
Lekser er urettferdig! - forskning.no
forskning.no › lekser-er-urettferdig › 1008020
Jun 17, 2007 · Privilegerte elever tjener på lekser, andre barn taper. Dette mener forsker Karin Gustavsen Tvetene. Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. - Når skolen bruker lekser som et ledd i elevenes læring, kan skolen bidra til å reprodusere ulikhet, mener Karin Gustavsen Tvetene.
Leksefri skole er bra for alle - iRisør
www.irisor.no › 2021/09/05 › leksefri-skole-er-bra
Sep 05, 2021 · En omfattende forskningsrapport fra Kunnskapssenteret for utdanning (2017) viser at lekser og tidspress er med på å skape negativ stress. Lekser stjeler tid, virker negativt inn på søvnkvalitet, fysisk velvære og sosiale liv. Den enkelte skole kan i dag velge å organisere opplæringen uten å gi elevene lekser.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt › 874045
Jan 13, 2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser! Er det bra ? - Skoleaviser.no
https://skoleaviser.no › rennesoey-skule › article › lekse...
Og forskning viser at skoler som har lekser eller elever som gjør lekser, får ca 15% høyere læringsutbytte. Men med det så tenker jeg at det er ...