Du lette etter:

musikk og livsmestring

Musikk og helse: – Musikk påvirker oss både fysisk og ...
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/04/29/195391668/...
29.04.2018 · – Musikk påvirker oss både fysisk og psykisk. Den kan senke blodtrykket, dempe angst og gjøre at vi kan yte bedre på et treningsstudio. Musikk vi liker kan gi kraft og energi, vitalisere oss, slik at vi får en opplevelse av at vi lever sterkere.
Fagfornyelsen - Voksne for Barn
https://vfb.no › fagfornyelsen
Musikk. Om faget – Folkehelse og livsmestring. I musikkfaget handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at eleven utvikler evne til å ...
Musikk og livsmestring i skolen - en kvalitativ studie om ...
www.duo.uio.no › handle › 10852
Abstract I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i forbindelse med sammenhengen mellom musikk og helse. Ved å rette søkelyset mot musikkens helsefremmende virkninger på mennesker, kan man bruke kunnskapen til å øke mulighetene til å fremme livsmestring hos elever i grunnskolen.
Jobber med livsmestring og folkehelse i musikktimene
https://www.kontekst.no › jobber-med-livsmestring-og-...
I den nye læreplanen ligger store muligheter for de estetiske fagene, mener førstelektor Kari Olene Oma Rønnes og musikkpedagog Liv Runesdatter.
Livsmestring, livsglede og lek - Utdanningsnytt
https://www.utdanningsnytt.no/.../livsmestring-livsglede-og-lek/259459
28.10.2020 · For ikke å snakke om skolens ansvar for å gi barn og unge rikelig tilgang til litteratur, musikk og kunst, altså til alt som gjennom alle tider har vært viktig i menneskers livstolkning – eller, kall det gjerne livsmestring. I dette perspektivet er det betenkelig at de estetiske fagene nedprioriteres både i skolen og barnehagen.
Hvordan jobbe med folkehelse og livsmestring i skolen slik ...
www.gauldalsregionen.no/Customers/gauldalsregionen/documents/2…
Folkehelse og livsmestring (Utdanningsdirektoratet, 2018) Folkehelse og livsmestring: kompetanse som fremmer god helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet. Å kunne forstå og å kunne: påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv.
Musikkteknologi og livsmestring - Ansgar høyskole
https://ansgarhoyskole.no › kjetil-hoyer-jonassen
Musikkteknologi som verktøy for livsmestring og psykisk helse. Kjetil Høyer Jonassen. Erkjennelsen av musikkens helsefremmende effekt har vært til stede i ...
Skru på! : Læring gjennom livsmestring og musisk egenyttrykk ...
www.duo.uio.no › handle › 10852
I tillegg til observasjon av prosessen, henter jeg det empiriske materialet fra elevenes sluttrapporter og intervjuer med elever og lærere. Ved at oppgava hele tida har fokus på virkeligheten i arbeidet med elevene, håper jeg at alle som jobber med musikk og ungdom, og da spesielt i skolen, har nytte og glede av å lese den.
2.5.1 Folkehelse og livsmestring - udir.no
https://www.udir.no/.../tverrfaglige-temaer/folkehelse-og-livsmestring
Folkehelse og livsmestring. Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende. Et samfunn som legger til rette ...
Skru på! : Læring gjennom livsmestring og musisk ...
https://www.duo.uio.no/handle/10852/27107
Musikk er det faget med færrest årstimer på ungdomstrinnet. Konsekvensen av det er ofte at musikkfaget har lav status og nedprioriteres på enkelte skoler. ... gir oppgava et bilde av en skolevirkelighet der elevenes musiske egenuttrykk settes i sentrum og livsmestring utvikles i tett samarbeid med andre.
MUS107 Musikk og livsmeistring 1 | Høgskulen i Volda
www.hivolda.no › node › 28579
Refleksjon og diskusjon er difor ein naturleg del av aktiviteten for nettopp å kunne nære både den estetisk-faglege og den personlege, etiske utviklinga like mykje. Emnet har hovuddelene «Musikk og meistring», «Samsong og fellesskap», «Improvisasjon og fridom», «Akustikk og verdsetting» og «Inspirasjon og indre glød».
Årsplan musikk 9.trinn 2021/2022
stad.kommune.no › musikk
Folkehelse og livsmestring Kompetansemål: velge uttrykk og formidlingsform i egen musiseringog grunngi valgene øve inn og framføre et repertoar av musikk og dansfra ulike sjangere med vekt på rytmisk musikk improvisere over et eksisterende musikalsk materialesom inspirasjon for egne komposisjoner
Tverrfaglige temaer - Læreplan i musikk (MUS01-02)
http://www.udir.no › mus01-02 › om-faget › tverrfagli...
I musikkfaget handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at eleven utvikler evne til å uttrykke seg gjennom spill, sang, andre vokale ...
Folkehelse og livsmestring Arkiver - Damaris Skole Vgs
https://damaris-skole-vgs.no › Tverrfaglige tema
Av Anne Solfrid Brennhovd|2022-01-17T13:21:09+01:00desember 9th, 2021|Folkehelse og livsmestring, Litteratur og musikk, musikk, Nyhet, ...
Jobber med livsmestring og folkehelse i musikktimene ⋆ ...
https://www.kontekst.no/jobber-med-livsmestring-og-folkehelse-i-musikktimene
03.12.2020 · På Storhaug skole i Stavanger har praksisstudenter brukt musikkundervisningen til å jobbe med livsmestring og folkehelse. I den nye læreplanen ligger store muligheter for de estetiske fagene, mener førstelektor Kari Olene Oma Rønnes og musikkpedagog Liv Runesdatter.
Hva betyr musikk for vår psykiske helse, livsmestring og ...
sagatun.no/ressursbasen/recovery-pa-sagatun/hva-betyr-musikk-for-var...
24.03.2021 · Musikk er tema for Recoveryverksted den 24. mars kl 10.00 - 14.00 på Storhamarstua, Domkirkeodden. Recoveryverkstedet tar for seg betydningen av hva musikk kan ha for vår psykiske helse, livsmestring og livskvalitet. Jon Steinmo Hernæs, som er musikkterapeut på Sagatun/Sykehuset Innlandet, vil presentere litt teori og gi informasjon om ...
Hvordan passer Skapia inn i musikkfaget i ny læreplan
https://skapia.no › aktuelt › hvordan-passer-skapia-inn-i...
Musikkfaget i grunnskolen har fått ansvar for to av de tre tverrfaglige temaene: folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap.
Skoleoppgaver - Oslo-Filharmonien
https://ofo.no/no/barn-og-unge/skoleoppgaver-8-10-trinn
NOBELLUM. Filmkonserten Nobellum er laget av David Chocron i samarbeid med Oslo-Filharmonien. Her fortelles historien om Alfred Nobel, fredsprisen og fredsprisvinnernes arbeid gjennom musikk, bilder og ord. Nobellum tar for seg historien fra Nobels levetid og fram til i dag.
Musikk og livsmestring i skolen - en kvalitativ studie om ...
https://www.duo.uio.no/handle/10852/86733
Studiens resultater vitner om et behov for tidlig innsats og forebyggende arbeid med tanke på elevers psykiske helse i grunnskolen og nytten av å knytte musikk til dette. At lærere og skoleledere har kjennskap til musikkens kraft, mener jeg er avgjørende for at skolen skal nyttiggjøre seg av det i arbeidet med elevers selvoppfatning og livsmestring i …
Musikk og livsmestring i skolen - UiO - DUO
https://www.duo.uio.no › bitstream › handle › Mu...
forskning innen fagfeltet musikkpedagogikk og musikkterapi, og hvordan denne forskningen ... Om musikkfaget og livsmestring skrives:.
MUS107 Musikk og livsmeistring 1 | Høgskulen i Volda
https://www.hivolda.no › node
Emnet vil gi teoretisk bakgrunnskunnskap og praktisk trening i skapande og medskapande musikkaktivitet, samtidig som musikkaktiviteten vil vere utgangspunkt ...
Fagfornyelsen: Blir sangen borte i skolen? - Periskop
http://www.periskop.no › fagfornyelsen-blir-sangen-bo...
Musikkprofessor frykter hverdagssangen vil forsvinne når ny læreplan ... bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring gå som en slags ...
2.5.1 Folkehelse og livsmestring - udir.no
www.udir.no › folkehelse-og-livsmestring
Folkehelse og livsmestring. Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende. Et samfunn som legger til rette ...
Folkehelse og livsmeistring i musikkfaget - ODA Open Digital ...
https://oda.oslomet.no › handle
Denne masteroppgåva er tilknytt masterutdanninga i skuleretta utdanningsvitskap med fordjuping i musikk og musikkdidaktikk, ved OsloMet – storbyuniversitet.
ODA Open Digital Archive: Folkehelse og livsmeistring i ...
oda.oslomet.no › oda-xmlui › handle
Samanfatta kan ein seie at musikk allereie er ein ressurs for ungdommar, og at skulen i større grad må legge til rette for det å oppleve musikk i musikklasserommet. This master's thesis is associated with the master's program in scholarly educational science, with a major in music and music didactics at the Oslo Metropolitan University.
Kunnskapsløftet i Livet&Sånn - Livet og sånn
www.livetogsann.no › 1-7-trinn › til-lararen
I musikkfaget handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at eleven utvikler evne til å uttrykke seg gjennom spill, sang, andre vokale uttrykk og dans. Fellesskapet rundt musikk bygger relasjoner mellom mennesker, gir mestringsfølelse og bidrar til et positivt selvbilde, når musikkens faglige og estetiske dimensjoner ivaretas.
Tverrfaglige temaer - Læreplan i musikk (MUS01-02)
https://www.udir.no/lk20/mus01-02/om-faget/tverrfaglige-temaer?...
I musikkfaget handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at eleven utvikler evne til å uttrykke seg gjennom spill, sang, andre vokale uttrykk og dans. Fellesskapet rundt musikk bygger relasjoner mellom mennesker, gir mestringsfølelse og bidrar til et positivt selvbilde, når musikkens faglige og estetiske dimensjoner ivaretas.