Du lette etter:

nye sørlandsbanen

Sørlandsbanen – Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/Sørlandsbanen
Sørlandsbanen er jernbanestrekningen som går fra Oslo over Kongsberg via Kristiansand til Stavanger. Siden 15. desember 2019 kjører Go-Ahead Norge persontog på banen etter å ha inngått en åtteårig avtale med Jernbanedirektoratet. Go-Ahead markedsfører per 2020 togtilbudet under navnet «Sørtoget».
Ny tid for Sørlandsbanen - Tanker og taler
https://htantonsen.wordpress.com/2013/06/21/ny-tid-for-sorlandsbanen
21.06.2013 · Ny tid for Sørlandsbanen Skrevet 21. juni 2013 av htantonsen Naturvernforbundet markerte Sørlandsbanens 75-årsjubileum i Kristiansand i dag. I dag er det 75 år siden Sørlandsbanen ble åpnet fram til Kristiansand. Det er en dag som bør inspirere oss til å løfte fram jernbanen fra skyggen av alle sørlandske veidebatter.
Nye fjerntog - Norske tog
https://www.norsketog.no/prosjekter/nye-fjerntog
Prosjektets hovedmål er å anskaffe nye fjerntog som skal trafikkere Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen. De nye togene skal erstatte dagens fjerntog når de når sin tekniske levealder, og det er togene som trafikkerer på Bergensbanen som skal erstattes først.
Sørlandsbanen - Bane NOR
https://www.banenor.no › Banene › Sorlandsbanen
Fjerntrafikken består av tog mellom Kristiansand og Stavanger, Kristiansand og Oslo og på hele strekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger. I 2008 åpnet den nye ...
Ny baneforbindelse ved Hokksund på Sørlandsbanen
https://www.nirasnorge.no/nyheter/ny-norsk-baneforbindelse-ved...
Ny baneforbindelse ved Hokksund på Sørlandsbanen Hjem Nyheter Ny baneforbindelse ved Hokksund på Sørlandsbanen I løpet av de siste fire årene har NIRAS lyktes i å etablere seg i det norske infrastrukturmarkedet. Med to nye prosjekter er denne posisjonen nå ytterligere styrket. 20. desember, 2019
Ny norsk baneforbindelse ved Hokksund på Sørlandsbanen
www.niras.dk › nyheder › ny-norsk-baneforbindelse
NIRAS har i flere år arbejdet tæt sammen med Bane NOR i Norge, og nu er der flere projekter i støbeskeen. Denne gang lyder opgaverne på at udføre udredning af en ny baneforbindelse ved Hokksund på Sørlandsbanen samt nedlæggelse af en eksisterende overkørsel ved Dal Station på Hovedbanen nord for Oslo Lufthavn, Gardemoen.
Sørlandsnyhetene - Posts - Facebook
www.facebook.com › sorlandets › posts
Han har dessuten ansatt 40-50 nye medarbeidere som skal fange skolebarn i byens skolegårder og tvinge dem inn i besøksstatistikken. Fuglekvist garanterer også minst 5 millioner besøkende i året til Kjeppen og vil satse på at både forsinkede tog-turister på Sørlandsbanen og folk som ikke har råd til å kjøre gjennom byens mange ...
Nordlandsbanen - Bane NOR
https://www.banenor.no/reisende/Banene/Nordlandsbanen
Den nye strekningen er på 5,7 kilometer, hvorav 4,4 kilometer ligger i tunnel. Samtidig ble Nordlandsbanen om lag 2 kilometer kortere. I den Nasjonal transportplan har Stortinget vedtatt at Nordlandsbanen skal elektrifiseres fram til Stjørdal innen utgangen av 2023 og at det skal gjennomføres kapasitetsutvidelser på ‘Trønderbanen’. Standard
Her er de nye planene for Sørlandsbanen - fvn.no
https://www.fvn.no › nyheter › lokalt › her-er-de-nye-pla...
Torsdag presenterte Jernbaneverket tre forskjellige alternativer for hvordan Sørlandsbanen kan kobles sammen med en ny dobbeltsporet jernbane på ...
Sørlandsbanen, nå med Go-Ahead - reisemedtog.no
www.reisemedtog.no/tog2023.php
06.07.2020 · Endelig har jeg fått gjort en skikkelig test av et av de nye togselskapene i Norge, nemlig Go-Ahead. Jeg har de siste ukene både tatt Sørtoget, Arendalsbanen og Jærbanen. Her er mine erfaringer med det nye selskapet. Sørtoget på Kristiansand stasjon Førsteinntrykket ble ikke det beste, selv om det bare delvis var Go-Ahead sin skyld.
strisland: Sørlandsbanens tilblivelse - med stopp på Konsmo
strisland.blogspot.com › 2021 › 12
Dec 15, 2021 · Skjæringer og tunneler der den nye tid skar seg gjennom det knudrete heilandskapet i Indre Agder og henover mot Jæren. 300 000 kubikkmeter stein ble tatt ut – bare fra de to lange tunnelene. 1,7 million kubikkmeter totalt. 3000 tonn dynamitt ble fyrt av. 77 broer ble bygget.
Mer om Sørvestbanen
https://sorvestbanen.no › genistreken
Sørvestbanen er den nye banen som dannes ved å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfold-banen. · Koblingen omtales som “Genistreken” fordi den representerer et ...
Welcome to the Setesdalsbanen @ Setesdalsbanens Venner
setesdalsbanen.no › welcome-to-the-setesdalsbanen
Welcome to the Setesdalsbanen. In November 1896 a 78-km (48,5 miles) long Setesdalsbanen was opened up to ordinary service between Kristainsand and Byglandsfjord. The railway line was built to link the Setesdal to the coastal town of Kristiansand. With this town’s port and connections to other Norwegian coastal towns and Europe, it opened up ...
Om prosjektet - Bane NOR
https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/sorlandsbanen-og-jarbanen/ny...
07.09.2021 · Bane NOR er i gang med å fornye kontaktledningsanlegget på Sørlandsbanen. Det er allerede etablert nytt anlegg med autotransformator mellom Moi og Stavanger, og nå skal det bygges på den rundt 150 km lange strekningen Neslandsvatn-Kristiansand. Kontaktledningsnettet på Sørlandsbanen skftes ut - og det er det modent for. Her ved Nelaug stasjon.
Sørlandsbanen - Jernbanedirektoratet
https://www.jernbanedirektoratet.no › sorlandsbanen
Over flere år skiftes det nå skinner på strekningen Drammen – Kongsberg. Flere av banens tunneler og bruer får også nye skinner. Banens mange ...
Sørlandsbanen skal få dobbeltspor og 250 km/t – NRK ...
https://www.nrk.no/sorlandet/sorlandsbanen-skal-fa-dobbeltspor-og-250...
01.03.2017 · Sørlandsbanen skal få dobbeltspor og 250 km/t – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio Sørlandsbanen skal få dobbeltspor og 250 km/t Regjeringen og samarbeidspartiene er enige om å bygge...
Sørlandsbanen og Jærbanen - Bane NOR
https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/sorlandsbanen-og-jarbanen
Sørlandsbanen og Jærbanen - Bane NOR Sørlandsbanen og Jærbanen Sørlandsbanen er strekningen fra Drammen til Stavanger, via Kongsberg og Kristiansand. Jærbanen er en del av Sørlandsbanen, fra Egersund til Stavanger.
Sørlandsbanen, Egersund-Stavanger (Trafikkstrekninger ...
digitaltmuseum.org › 021227773470 › sorlandsbanen
About the object. Name Sørlandsbanen, Egersund-Stavanger; Alternative name Jæderbanen; Technical Description Sporvidde opprinnelig 1067 mm Lengde Stavanger-Egersund gamle stasjon 76,3 km Lengde i dag Stavanger-Egersund nye stasjon 73,1 km Elektrisk drift
Sørlandsbanen skal få dobbeltspor og 250 km/t - NRK
https://www.nrk.no › sorlandet › sorlandsbanen-skal-fa-...
I den nye nasjonale transportplanen er det satt av litt mer enn 1 milliard kroner til sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, ...
Britiske Go Ahead vant kampen om Sørlandsbanen
https://www.aftenposten.no › norge › britiske-go-ahead-v...
Statens vegvesen og Nye Veier har bygget, og skal bygge, lange motorveistrekninger mellom Oslo-Kristiansand-Stavanger. I dag er det firefelts ...
Skal bruke 400 millioner til forbedring av Sørlandsbanen
https://www.avisenagder.no › skal-bruke-400-millioner...
Bane NOR investerer 400 millioner kroner i nye anlegg mellom Kristiansand (Krossen) og Sira. Målet er å gi passasjerene en jernbane med færre ...
Sørlandet Line - Wikipedia
en.wikipedia.org › wiki › Sørlandet_Line
Sørlandet Line. The Sørlandet Line ( Norwegian: Sørlandsbanen) is a railway line between Drammen (though this is connected to Oslo by means of the Drammen Line) via Kristiansand to Stavanger. The line is 545 kilometers (339 mi) long between Oslo and Stavanger.
Sørlandsbanen - Bane NOR
www.banenor.no › reisende › Banene
I 2008 åpnet den nye Ganddal godsterminal som tok over for den gamle terminalen inne i Stavanger. Trasé. Sørlandsbanen har på det aller meste av strekningen samme linjeføring ved banens parsellvise åpning i årene 1920 til 1944.