Fagøkt om vurdering av kompetanse i fagfornyelsen. Trykk her for å se professor Henning Fjørtoft fra NTNU snakke om Vurdering av kompetanse i fagfornyelsen. Etter at dere har sett filmen, kan dere snakke sammen om disse refleksjonsspørsmålene: Kompetansebegrepet i Fagfornyelsen er utvidet sammenlignet med kompetansebegrepet i LK06.
Vurdering i fagfornyelsen. I den nye læreplanen (LK20/Fagfornyelsen) er kompetanse definert slik: «Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning».
Matemagisk 8-10 ønsker å legge til rette for en god vurderingspraksis. All vurdering på ungdomstrinnet helt fram til slutten av 10. trinn er underveisvurdering . Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Sluttvurderingen på slutten av 10. trinn består av standpunktkarakter og eksamen.
Hva skal til for at fagfornyelsen virkelig skal bli en fornying og føre til endring? ... Og kan vi egentlig vurdere innholdet i overordna del av læreplanen?
Trykk her for å se professor Henning Fjørtoft fra NTNU snakke om Vurdering av kompetanse i fagfornyelsen. Etter at dere har sett filmen, kan dere snakke sammen ...
I § 3.10, Underveisvurdering i fag, er det presisert at ALL vurdering før avslutningen er underveisvurdering. Det innebærer at alt vurderingsarbeid frem til ...
... på videregående skole sine refleksjoner om hvordan de jobber med temaene dybdelæring og vurdering etter innføringen av Fagfornyelsen (heretter LK20).
Vurderingspraksis - Vurdering for læring. Vurdering har stor innvirkning på elevenes og lærlingenes læring. En god vurderingspraksis motiverer og har læring som mål. UDIR - Vurdering i Kunnskapsløftet 2020 from Utdanningsdirektoratet on Vimeo. LIVE.
Fagfornyelsen vil gi elevene en utdanning for framtida. Samtidig ser vi at fagfornyelsen legger vekt på kvaliteter i elevenes utvikling og kompetanse som det vil bli utfordrende å vurdere (Jenssen, Haara og Kårstein, 2018).Det er for …