Du lette etter:

statistikk leksefri skole

Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og ... - SSB
https://www.ssb.no/118772/ingen-sterk-sammenheng-mellom-bruk-av-lekser...
11.01.2010 · Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for å dekke behovet for statistikk om det norske samfunnet. Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og skoleresultater - SSB CSS-filen ble ikke lasted ned korrekt, skjermleseren støtter ikke CSS, eller din versjon av Internet Explorer er for gammel for dette nettstedet.
Hva sier forskningen om lekser? - Utdanningsdirektoratet
https://www.udir.no › finn-forskning › rapporter › hva-...
Skoler har anledning til å benytte lekser for å fremme elevenes læring og leksene ... mens de øvrige grunnskolene oppgir å være leksefrie.
– Leksefri skole er bra for alle - iRisør
https://www.irisor.no › Risør
Leksefrie skoler avskriver ikke «at øvelse gjør mester», men tilrettelegger for at repetisjon og mengdetrening skal skje på skolen og at elevene ...
- Bedre resultater med leksefri skole - adressa.no
https://www.adressa.no › article10158851
- Bedre resultater med leksefri skole. I 14 år har Digermulen skole i Lofoten droppet å gi elevene lekser. Resultatet er at skolen gjør det ...
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no › lekser-har-ikke-stor-effekt
Elever som får lekser presterer noe bedre på skolen, men sammenhengen ser ikke ut til å gjelde alle elever. Hong Pham rådgiver. Statistisk ...
Leksefri skole - roedt.no
roedt.no › leksefri-skole
Rødt vil ha leksefri skole, slik man har gode erfaringer med ved flere skoler allerede. Leksefri skole vil utjevne forskjeller, siden foreldrene får mindre å si for hvor mye man lærer. I tillegg vil familiene få mindre stress i hverdagen, og lærerne kan bruke tid på undervisning framfor å kontrollere lekser.
leksefri skole statistikk - SRCH søkemotor
https://srch.no/leksefri-skole-statistikk
Leksefri skole. Hvorvidt vi skal ha lekser i skolen, er et tema som blir diskutert på skolen, i media og til og med i politikken. Lekser er skolearbeid og obligatoriske oppgaver som gis til elevene utenfor skoletid. I valgkampen i 2017 var partiet Rødt åpen om at skolen skulle være leksefri i håp om å utjevne forskjellene i samfunnet.
Endelig rapport 10.03.21 - NTNU
https://www.ntnu.no › documents › Rapport+nr.+...
Leksefri skoler med ordinær skoledag ... var ingen store forskjeller mellom leksefri skoler og de øvrige skolene og heller ingen ... statistisk signifikant.
- Bedre resultater med leksefri skole - Aftenposten
https://www.aftenposten.no › norge › bedre-resultater-me...
- Bedre resultater med leksefri skole. I 14 år har Digermulen skole i Lofoten droppet å gi elevene lekser. Resultatet er at skolen gjør det ...
Leksefri skole – Flatåsen skole har prøvd det – NRK Trøndelag
https://www.nrk.no/trondelag/leksefri-skole-_-flatasen-skole-har-provd...
05.06.2021 · 84 prosent av elevene sier de blir lei skolen fordi de har lekser, viser rapporten fra forskere ved NTNU, som fulgte forsøket med leksefri skole. – Leksefriprosjektet var veldig vellykket hos oss....
Leksefri skole - roedt.no
https://roedt.no/leksefri-skole
Leksefri skole vil utjevne forskjeller, siden foreldrene får mindre å si for hvor mye man lærer. I tillegg vil familiene få mindre stress i hverdagen, og lærerne kan bruke tid på undervisning framfor å kontrollere lekser. Del på Facebook. Les mer om lignende saker. Barne- og ungdomsskolen.
- Bedre resultater med leksefri skole - adressa.no
https://www.adressa.no/familieogoppvekst/article10158851.ece
23.09.2014 · Digermulen skole i Lofoten kan imidlertid vise til imponerende resultater på eksamener og internasjonale prøver, selv om de allerede i år 2000 innførte leksefri skole. - Det viser seg at våre elever gjør det betydelig bedre enn gjennomsnittet i Vågan kommune, Nordland fylke og Norge for øvrig. Slik har det vært de siste fem årene.
Pedagoger i Moss: – Utvid forsøket med leksefri skole
https://www.moss-avis.no › pedagoger-i-moss-utvid-for...
Som kjent foregår det allerede forsøk med leksefri skole i Moss. ... inn for leksefri skole er at norsk forskning (Statistisk sentralbyrå, ...
Leksefri skole – Flatåsen skole har prøvd det – NRK Trøndelag
www.nrk.no › trondelag › leksefri-skole-_-flatasen
Jun 05, 2021 · I klasse 6C på Flatåsen skole i Trondheim er det mange som rekker opp handa for å si noe om leksefri skole. Flertallet av elever på leksefrie skoler sier de krangler mindre med de voksne hjemme.
Lekser i skolen | Arbeiderpartiet
https://www.arbeiderpartiet.no › politikken › lekser-i-sk...
La kommuner og skoler prøve ut leksefri. Hjemmearbeid er en del av lærernes metodefrihet og ansvar, og kan bidra til styrke samspillet mellom elever, foreldre ...
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
https://www.ssb.no › forskning › utdanningsokonomi
Lekser hjelper kun elever med høyutdannete foreldre. Skoleklasser som får lekser har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie ...
leksefri skole statistikk - SRCH søkemotor
srch.no › leksefri-skole-statistikk
Leksefri skole. Hvorvidt vi skal ha lekser i skolen, er et tema som blir diskutert på skolen, i media og til og med i politikken. Lekser er skolearbeid og obligatoriske oppgaver som gis til elevene utenfor skoletid. I valgkampen i 2017 var partiet Rødt åpen om at skolen skulle være leksefri i håp om å utjevne forskjellene i samfunnet.
Forsker: – Lekser har en positiv effekt - NRK
https://www.nrk.no › norge › forsker_-_-lekser-har-en-...
Hennes forskning har vist at skoleklasser som får lekser, har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie klasser.
For og imot: Bør hjemmelekser fjernes - VG Nett
https://www.vg.no/spesial/c/stories/OpzdlA
Noen mener vi bør ha lekser, men at de bør gjøres på skolen. Et sentralt spørsmål da er hvor mye ressurser skolene må bruke på dette. Lærermangelen er allerede i ferd med å bli alvorlig ...
Forsker: – Lekser har en positiv effekt – NRK Norge ...
https://www.nrk.no/norge/forsker_-_-lekser-har-en-positiv-effekt-1.12612746
20.10.2015 · – Vi fant at lekser har en positiv effekt, men den er ganske liten, sier Torberg Falch, professor i samfunnsøkonomi ved NTNU. Sammen med forsker ved Statistisk sentralbyrå (SSB) Marte Rønning ...
Leksefri skole - Senterpartiet
www.senterpartiet.no › strand › leksefri-skole
Feb 18, 2021 · På møtet i Levekårsutvalget 02.02.2021 hadde Rødt en interpellasjon om leksefri skole der det ble foreslått å sette i gang et arbeid med mål om leksefri skole etter sommeren 2021. Dette fikk kun Rødt sin stemme. Senterpartiet sa at de var positiv til leksefri skole, men at vi heller burde få en sak til politisk behandling med ...
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
https://forskning.no/partner-skole-og-utdanning-statistisk-sentralbyra/...
13.01.2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...
Lekser øker sosiale forskjeller - SSB
https://www.ssb.no/.../utdanningsokonomi/lekser-oeker-sosiale-forskjeller
22.01.2009 · Lekser øker sosiale forskjeller. Publisert: 22. januar 2009. Lekser gir ikke elever med lavutdannete foreldre bedre skoleresultater. Lekser hjelper kun elever med høyutdannete foreldre. Skoleklasser som får lekser har større forskjeller i elevprestasjoner enn leksefrie klasser. Det viser forskning av Marte Rønning.
Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og ... - SSB
www.ssb.no › 118772 › ingen-sterk-sammenheng-mellom
Jan 11, 2010 · Statistisk sentralbyrå (SSB) har hovedansvaret for å dekke behovet for statistikk om det norske samfunnet. Ingen sterk sammenheng mellom bruk av lekser og skoleresultater - SSB CSS-filen ble ikke lasted ned korrekt, skjermleseren støtter ikke CSS, eller din versjon av Internet Explorer er for gammel for dette nettstedet.
Lekser har ikke stor effekt - Forskning.no
forskning.no › partner-skole-og-utdanning
Jan 13, 2010 · Det er en utbredt oppfatning at lekser har en positiv effekt på elevers skoleprestasjoner. – Min analyse viser imidlertid at den positive sammenhengen mellom lekser og skoleprestasjoner ikke gjelder alle elever, sier SSB-forsker Marte Rønning. Hun har analysert matematikk- og naturfagresultatene til over 8000 norske fjerde- og ...