MATEMATIKK PROGRAMFAG: Kjerneelementet utforsking og problemløsning innebærer at elevene skal kunne utforske en matematisk problemstilling ved å gjøre ...
05.03.2018 · Kjerneelementene gjelder for matematikk både i grunnskolen og videregående opplæring. Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst. I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.
Andre skisse – kjerneelementer i matematikk fellesfag Dette er en skisse til hva kjerneelementer kan være. Den viser hvor langt kjerneelementgruppen har kommet i arbeidet med å definere hva som er kjerneelementer i de ulike fagene. Fagets kjerneelementer er …
utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. ... (kjerneelementer), men elevene må også se sammenhenger på tvers av fag (tverrfaglig ...
Kjerneelementer - Læreplan i matematikk 1.–10. trinn (MAT01-05) Matematikk 1–10 (MAT01‑05) Kjerneelement Utforsking og problemløysing Utforsking i matematikk handlar om at elevane leiter etter mønster, finn samanhengar og diskuterer seg fram til ei felles forståing. Elevane skal leggje meir vekt på strategiane og framgangsmåtane enn på løysingane.
Læreplan i matematikk fellesfag 1. – 10. trinn . LK20 – Om matematikkfaget . Lastet fra UDIR 05.11.2020 . Fagrelevans og sentrale verdier . Matematikk er eit sentralt fag for å kunne forstå mønster og samanhengar i samfunnet og naturen gjennom modellering og anvendingar. Matematikk skal bidra til at elevane utviklar eit presist språk
Kjerneelementer. Utforsking og problemløsing. Utforsking i matematikk handler om at elevene leter etter mønster, finner sammenhenger og diskuterer seg fram ...
Matematikk 1–10 (MAT01‑05) Kjerneelement Utforsking og problemløysing Utforsking i matematikk handlar om at elevane leiter etter mønster, finn samanhengar og diskuterer seg fram til ei felles forståing. Elevane skal leggje meir vekt på strategiane og framgangsmåtane enn på løysingane.
MATEMATIKK PROGRAMFAG: Kjerneelementet matematiske kunnskapsområder i S-løpet innebærer at kunnskapsområdene algebra, funksjoner og statistikk og sannsynlighet videreutvikles og utdypes i en samfunnsfaglig kontekst. I R-løpet videreutvikles og utdypes kunnskapsområdene algebra og funksjoner i en realfaglig kontekst.
Kjerneelementet handler om hvordan modeller i matematikk brukes for å beskrive natur og samfunn. Modellering i matematikk R er å lage slike modeller. Det handler også om å vurdere gyldigheten av og begrensingene til modellene, å vurdere modellene i lys av de opprinnelige situasjonene og å vurdere om de kan brukes i andre situasjoner.
Matematikk fordypning (MAT07‑02) Kjerneelementer Utforsking og problemløsing Utforsking i fordypning i matematikk handler om at elevene leter etter mønstre, finner sammenhenger og diskuterer seg fram til en felles forståelse. Elevene skal legge mer vekt på strategiene og framgangsmåtene enn på løsningene.
Matematikk P (MAT08‑01) Kjerneelement Utforsking og problemløysing Utforsking i matematikk P handlar om at elevane leiter etter mønster, finn samanhengar og diskuterer seg fram til ei felles forståing. Elevane skal leggje meir vekt på strategiane og framgangsmåtane enn på løysingane.
Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget. 4 ...
Kjerneelementer - Læreplan i matematikk fellesfag vg1 praktisk (matematikk P) (MAT08-01) Matematikk P (MAT08‑01) Kjerneelement Utforsking og problemløysing Utforsking i matematikk P handlar om at elevane leiter etter mønster, finn samanhengar og …
Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget. Alle fag har metoder, tenkemåter, begreper, ...
Utforsking og problemløsing · Modellering og anvendelser · Resonnering og argumentasjon · Representasjon og kommunikasjon · Abstraksjon og generalisering.
De matematiske kunnskapsområdene omfatter tall og tallforståelse, algebra, funksjoner, geometri, statistikk og sannsynlighet. Elevene må tidlig få et godt ...
Matematikk T (MAT09‑01) Kjerneelement Utforsking og problemløysing Utforsking i matematikk T handlar om at elevane leiter etter mønster, finn samanhengar og diskuterer seg fram til ei felles forståing. Elevane skal leggje meir vekt på strategiane og framgangsmåtane enn på løysingane.
Matematikk 2P (MAT05‑04) Kjerneelement Utforsking og problemløysing Utforsking i matematikk 2P handlar om at elevane leiter etter mønster, finn samanhengar og diskuterer seg fram til ei felles forståing. Elevane skal leggje meir vekt på strategiane og framgangsmåtane enn på løysingane.