Du lette etter:

sanct svithun overlevende

Sanct Svitun's forlis 21.10.1962 | Facebook
https://www.facebook.com › notes › hurtigrutens-venner
Nordgående hurtigrute Sanct Svithun var en time forsinket fra Trondheim. ... Rødsand og fyrvokterassistent Arvid Nygård oppdaget de første overlevende.
Svømte for livet fra synkende skip – NRK Trøndelag
https://www.nrk.no/trondelag/svomte-for-livet-fra-synkende-skip-1.8336091
19.10.2012 · Redselshyl. Om bord på Sanct Svithun tror de fortsatt at det er lyset fra Grinna fyr som sveiper over det svarte havet i horisonten. 28 år …
Sanct Svithun»-forliset - Wikipedia
https://no.wikipedia.org › wiki › «Sanct_Svithun»-forliset
«Sanct Svithun»-forliset inntraff 21. oktober 1962 på havstykket Folda utenfor Nord-Trøndelag. Hurtigruteskipet MS «Sanct Svithun» fra Det Stavangerske ...
Minnekapellet i Ervik og "Sanct Svithun"-tragedien
https://leksikon.fylkesarkivet.no › article
Den 30. september 1943 var sørgåande hurtigrute "Sanct Svithun" på veg frå Ålesund til Måløy. Det blæs sterk kuling frå sørvest. I Ervik ytst på Stadlandet ...
Ola var ni år da det skjedde: 60 år senere sørger han for at ...
https://www.namdalsavisa.no › ola-var-ni-ar-da-det-skje...
41 mennesker mistet livet da hurtigruteskipet «Sanct Svithun» forliste ... Vi var på kaia da båtene kom inn med overlevende og omkomne, ...
Sanct Svitun's forlis 21.10.1962 | Facebook
www.facebook.com › notes › hurtigrutens-venner
Apr 04, 2012 · M/S Sankt Svithun. Forliste ved Nordøyan på Vikna 21 oktober 1962. St. Svithuns forlis 21. oktober 1962. Gåten på Folla. Nordgående hurtigrute Sanct Svithun var en time forsinket fra Trondheim. På Folla kom hun dramatisk ut av kurs, og grunnstøtte vest for
ms sanct svithun - SRCH søkemotor
https://srch.no/ms-sanct-svithun
MS «Sanct Svithun» var et hurtigruteskip bygd i 1950 med byggnummer 232 ved det italienske verftet Cantieri Naval Riuniti i Ancona. Skipet ble overlevert Det Stavangerske Dampskibsselskab i mai 1950, og ble som det fjerde nybygde hurtigruteskip etter krigen satt inn i trafikk 8. juni 1950.
D/S Sanct Svithun - Krigsseilerregisteret
https://krigsseilerregisteret.no › skip
7/1927: A/S Det Stavangerske Dampskipsselskap, Stavanger - SANCT SVITHUN ... Flere av de overlevende hadde kommet seg over på knausen der forskipet hadde ...
SS Sanct Svithun | Military Wiki | Fandom
military-history.fandom.com › wiki › SS_Sanct_Svithun
SS Sanct Svithun was a 1,376 ton steel-hulled steamship built by the German shipyard Danziger Werft and delivered to the Norwegian Stavanger-based shipping company Det Stavangerske Dampskibsselskab on 1 July 1927. She sailed the Hurtigruten route along the coast of Norway until she was lost in an air attack on 30 September 1943 during the Second World War. Sanct Svithun was built for the ...
Norwegian Homefleet WW II - D/S Sanct Svithun
warsailors.com › homefleetsingles › stsvithun
One of Sanct Svithun's able seamen jumped into the sea and with great difficulty managed to climb up on Kobbeholmen where he fastened the hawser which was then used by many people to get to safety. They in turn were rescued by the rowboats; as soon as there was a break in the tall swells a couple of people would jump from the steap knoll and ...
Sanct Svithun-forliset - .: Sør Gjæslingan
www.sor-gjaeslingan.no/Sanct-Svithun-forliset.aspx
Sanct Svithun-forliset. Fjerde skip fra Italia gikk ut fra Festningskaien kl 2200 den 8.juni 1950. Søsterskip med de andre Italia-båtene, javel, men med en helt unik utsmykking, detaljering og atmosfære. Gikk på en lettere grunnberøring i Risøyrenna i januar 1952, men kom videre. Hadde et kort verkstedopphold etterpå.
SS Sanct Svithun - Wikipedia
en.wikipedia.org › wiki › SS_Sanct_Svithun
SS Sanct Svithun was a 1,376 ton steel-hulled steamship built by the German shipyard Danziger Werft and delivered to the Norwegian Stavanger -based shipping company Det Stavangerske Dampskibsselskab on 1 July 1927. She sailed the Hurtigruten route along the coast of Norway until she was lost in an air attack on 30 September 1943 during the ...
Story of Sanct Svithun | CaptainsVoyage.com | Captain Jan ...
www.captainsvoyage.com › story-of-sanct-svithun
The first Sanct Svithun: The first Sanct Svithun was ordered by Stavangerske Steamship-company in 1926 and would be their first special purpose built ship for Hurtigruten service, replacing their Kong Haakon of 1904. Sanct Svithun was built in Danzig (now Gdansk) and ran her sea trials on June 30th 1927.
De mente han misforsto en ordre. De mente han styrte feil. En ...
https://www.itromso.no › nyheter › 2018/12/19 › De-m...
Forliset av hurtigruteskipet «Sanct Svithun» i oktober 1962 er fortsatt en gåte. Bli med rormann John Henry Karlsen fra Breivikeidet 50 år ...
thesanctsvithunmystery - norwegiancoastalexpress
sites.google.com › site › norwegiancoastalexpress
Sanct Svithun sailed from Trondheim with a crew of 47 plus two post office employees, and the number of passengers was given as 40, thus making a total of 89 persons on board. The voyage was an uneventful one, as she headed down Trondheimsfjorden, traversed Frohavet, then wound her way through Stokksundet to reach the end of the sheltered ...
SS Sanct Svithun - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Sanct_Svithun
SS Sanct Svithun was a 1,376 ton steel-hulled steamship built by the German shipyard Danziger Werft and delivered to the Norwegian Stavanger-based shipping company Det Stavangerske Dampskibsselskab on 1 July 1927. She sailed the Hurtigruten route along the coast of Norway until she was lost in an air attack on 30 September 1943 during the Second World War
DS «Sanct Svithun» – Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/DS_«Sanct_Svithun»
DS «Sanct Svithun» (kallesignal LDTS) var et hurtigruteskip som ble overlevert Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD) 1. juli 1927. Skipet var byggnummer 46 ved verftet International Shipbuilding & Engineering i Danzig (nåværende Gdańsk), Polen. DS «Sanct Svithun» gikk i fast rotasjon i
Sanct Svithun-forliset - .: Sør Gjæslingan :.
http://www.sor-gjaeslingan.no › Sanct-Svithun-forliset
Den 21. oktober 1962, omlag kl 13 (en time etter ruten) avgikk nordgående hurtigruteskip M/S «Sanct Svithun» Trondheim. Skipet fulgte den vanlige leia ut ...
Svømte for livet fra synkende skip – NRK Trøndelag
https://www.nrk.no › trondelag › svomte-for-livet-fra-s...
Hurtigruteskipet Sanct Svithun er rundt en time forsinket ut fra kai i Trondheim. ... Her kommer noen av de overlevende til Rørvik.
Sanct Svithun - Store norske leksikon
https://snl.no › ... › Skip og skipstyper › Dampskip
Den 30. september 1943 ble Sanct Svithun senket av britiske fly ved Stad. Skipet ble angrepet på vei sørover av seks britiske bombefly. Det ble truffet av en ...
DS «Sanct Svithun» - Wikiwand
https://www.wikiwand.com/no/DS_«Sanct_Svithun»
DS «Sanct Svithun» var et hurtigruteskip som ble overlevert Det Stavangerske Dampskibsselskab 1. juli 1927. Skipet var byggnummer 46 ved verftet International Shipbuilding & Engineering i Danzig , Polen. DS «Sanct Svithun» gikk i fast rotasjon i hurtigruten fra 1927 til 1943. 30. september 1943 ble hun senket på Stad av britiske fly. 76 mennesker ble reddet, mens 35 …
Samme navn, samme skjebne - Skipsrevyen.no
https://www.skipsrevyen.no › article › samme-navn-sa...
Både MS og DS «Sanct Svithun» led en forferdelig skjebne Foto: ... blant øyenvitner og overlevende angående "St. Svithun"s senkning.
Sanct Svithun – Store norske leksikon
https://snl.no/Sanct_Svithun
09.07.2021 · M/S Sanct Svithun ble bygget i Italia i 1950 og hadde en bruttovekt på 2095 tonn. Skipet hadde køyplasser til 185 passasjerer. Den 21. oktober 1962 var Sanct Svithun nordgående fra Trondheim til Rørvik da det klokken 21.58 over ti nautiske mil ute av kurs grunnstøtte ved skjæret Oksen sørvest for Nordøyan fyr i Trøndelag fylke.Det sank i løpet av en drøy time.